Recensie: Paardenpraat RECENSIE

Esra de Ruiter - toepasselijke achternaam! - rijdt al paard sinds haar vierde jaar. Zij kwam met het idee voor Youtube-kanaal Paardenpraat. Na ongeveer een jaar kwam Britt Dekker - bekend van TV- erbij en dat was maar goed ook, omdat Esra door haar studie Diergeneeskunde wat minder tijd had. Dit boek is een ideale aanvulling op het kanaal: in het boek lees je de theorie, en op het kanaal laten de dames de praktijk zien. In het boek vertellen Esra en Britt uitgebreid hoe hun video's voor Youtube tot stand komen en wat daar allemaal bij komt kijken.

Op de achterkant van het boek staat dat het boek bedoeld is voor iedereen die gek is paarden: paardenmeisjes, liefhebbers, amazones en ruiters, beginners en gevorderden. Dat is wat te breed gezien qua doelgroep. Paardenpraat lijkt geschreven te zijn voor kinderen en tieners, de zogenoemde paardenmeisjes inderdaad. Aan volwassenen zou ik dit boek niet aanraden. Zo wordt de lezer er bijvoorbeeld op gewezen dat als je een eigen paard overweegt, je je moet realiseren dat je hem of haar niet zomaar terug kan brengen als het na twee maandjes niet bevalt. En is er een apart kader over hoe je je ouders ervan kunt overtuigen dat je niet zonder eigen paard kunt leven. Ondanks de jonge doelgroep, is Paardenpraat wel ontzettend volledig en worden ook wat de wat moeilijkere begrippen uit de paardenwereld niet uit de weg gegaan. Schrijfsters Britt en Esra nemen hun lezers serieus, dat is duidelijk.

De schrijfstijl is eenvoudig maar niet té eenvoudig, absoluut leerzaam maar niet betuttelend: alles wat je moet en wilt weten over pony's en paarden komt aan bod op een leuke manier die de doelgroep zeker zal aanspreken. Van wat paarden eten en drinken tot details over hun verzorging, van informatie over de anatomie tot ziektes bij paarden, van de band met je paard tot de spullen die je nodig hebt om paard te rijden, van je eerste paardrijles tot oefeningen voor als je wat meer gevorderd bent, van de verschillende disciplines tot het meedoen aan wedstrijden, tot alles over het kopen of leasen van je eigen paard. Het boek is kleurrijk vormgegeven. De teksten worden afgewisseld met gekleurde kadertjes met tips, en ook staan er veel mooie foto's en tekeningen in Paardenpraat. Achterin vind je een register voor als je over een bepaald onderwerp snel iets wilt terugzoeken, en er is ruimte voor het maken van notities. Ook een verlanglijstje voor jouw toekomstige paard (met tips!) ontbreekt niet.

Kortom: voor meiden in de leeftijd van 8 tot ongeveer 15 jaar die gek zijn op paarden, is dit een ideaal en heel compleet boek dat fijn weg leest.

Paardenpraat

1  2  3  4  5

Hét boek voor paardenliefhebbers die net beginnen of alles willen weten over paarden!

Bekend van YouTube (50.000 abonnees en 2 miljoen views per maand).

PaardenpraatTV is het YouTube-kanaal voor iedereen die gek is van paarden. Op dit kanaal vind je iedere maandag een nieuwe video van Britt Dekker en woensdag van Esra de Ruiter. Ze geven handige tips, bezoeken evenementen, nemen de kijker mee in hun vlogs, ontmoeten mensen uit de paardenwereld en vertellen je alles wat je wilt weten over paarden en pony's. En nu is er het boek bij dit programma!

Maak zelf cupcakes voor je paarden, leer wedstrijdknotjes. Britt en Esra geven je tips en leggen alles uit. Het is een basisboek voor iedere paardenliefhebber: met veel uitleg, veel beeld, stap-voor-stap-uitleg van basistechnieken en veel tips en weetjes van Britt en Esra