Recensie: Een stap te ver RECENSIE

Emily Coleman heeft alles wat iemand zich kan wensen: een gelukkig huwelijk, een gezin, een mooi huis, een goede baan als advocate… Totdat er iets vreselijks gebeurd, waardoor ze besluit haar leven in Manchester te ontvluchten.

Haar naam is nu Catherine Brown. Cat hoopt dat ze met het opbouwen van een nieuw bestaan in Londen het verleden kan vergeten. Ze gaat werken bij een groot reclamebureau en leert nieuwe mensen kennen.
De sporen die naar Emily Coleman leiden, zijn allemaal gewist en tot nu toe weet niemand haar te vinden. Maar zal ze de pijnlijke herinneringen aan haar oude leven wel kunnen vergeten?

Dit boek is een echte pageturner, mede doordat het zo raadselachtig is. Je wordt telkens weer op het verkeerde been gezet, wat het alleen maar spannender maakt. Die ondoorgrondelijkheid heeft goede en slechte kanten. Het fijne is dat je hierdoor niet kunt stoppen met lezen en de spanning alsmaar blijft. Een nadeel is dat het af en toe te lang duurt voor je achter de waarheid komt. Het maakt dit verhaal mogelijk moeilijker te begrijpen en met de flashbacks en tijdsprongen erbij haal je dingen eerder door elkaar.

Wel is het een prima idee van de schrijfster om flashbacks en andere perspectieven te gebruiken. Er wordt namelijk enkele keren geswitcht van ik-persoon, zodat je ook weet hoe het gaat met de mensen die Emily achterlaat. In de flashbacks leer je vooral meer over wat haar heeft doen vluchten.

Het verhaal bevat veel serieuze momenten, die allemaal tot in detail zorgvuldig zijn uitgewerkt. Als je een personage of gebeurtenis zelf allang weer bent vergeten, laat Tina Seskis hem toch weer op het toneel verschijnen en dat doet ze zo goed, dat je niet eens hoeft na te denken over wie of wat het ook al weer was.                                                                                                                                                           Het einde van “Een stap te ver” vind ik op bepaalde punten wat teleurstellend. Het verhaal wordt in een paar pagina’s plotseling afgerond met een gigantische tijdsprong van tien jaar, terwijl alles in het begin en midden van het boek juist heel uitgebreid is beschreven. Maar toch heb je wel de super onverwachte plottwist en het gesloten einde. Niemand zal zo’n verassende twist aan zien komen. Het gooit je hele beeld van Emily in de war en je krijgt veel meer respect voor haar.

En dan de afloop: vaak hebben thrillers een open einde waarbij je je afvraagt wat er nu eigenlijk met de personages gaat gebeuren, maar hier weet je dat al dankzij de tijdsprongen. Waar Tina Seskis gelukkig aan heeft gedacht, is een einde voor iedereen die van belang is in dit verhaal. Dit kan zowel jammer als goed tegelijk zijn, want nu kun je het boek makkelijker achter je laten dan bij een open einde. Je weet hoe hun leven verder gaat en je kunt er je fantasie niet meer op loslaten. Dat heeft er bij mij voor gezorgd dat het boek (helaas) zo uit mijn gedachten verdween, wat doorgaans niet de bedoeling is.

Bij ''een stap te ver'' word je meegesleurd in de wereld vol verassingen van Emily en Cat. Door de gedetailleerde beschrijvingen voelt het alsof je erbij bent en is het makkelijk te visualiseren. Helaas mist het einde wat details. Het is absoluut een aanrader voor de liefhebber van een literaire thriller en pageturner!

Een stap te ver

1  2  3  4  5

Een gelukkig huwelijk. Een gezin. Een fijn huis. Waarom loopt Emily Coleman op een ochtend zonder om te kijken weg van dit alles – om onder een andere naam helemaal opnieuw te beginnen?

Emily heet nu Cat en ze werkt in Londen bij een reclamebureau. Ze deelt een huis met een nieuwe vriendin, Angel. Cat heeft elk spoor naar haar oude leven zo goed gewist dat niemand haar weet te vinden. Maar ze kan het verleden – en haar herinneringen – niet volledig begraven. Dan komt het moment dat Cat onder ogen moet zien wat ze heeft gedaan: een schokkende onthulling die haar uiteindelijk over de rand duwt….