Recensie: Grote kleine leugens RECENSIE

Grote kleine leugens is de nieuwste roman van Liane Moriarty. Haar vorige roman Het geheim van mijn man is nog steeds razend populair; wereldwijd zijn inmiddels ruim 2 miljoen exemplaren verkocht en de vertaling verschijnt in meer dan 36 landen. We zijn dan ook erg benieuwd naar nieuw materiaal van de hand van deze bestsellerauteur.

Grote kleine leugens speelt zich af rondom de peuterklas van Pirriwee Public. De jaarlijkse quizavond voor ouders eindigt in chaos; gillende sirenes, schreeuwende ouders en als toppunt de dood van een van de ouders. Wat is er gebeurd op het balkon van de school; wie maakten er ruzie? Was het moord of een ongeluk? En wie zal de waarheid vertellen?

We duiken terug in de tijd naar de aanvang van het schooljaar; de orientatiedag van de peuterklas. Madeline ontmoet op haar weg naar de orientatiedag voor haar dochtertje Chloe, de verlegen Jane. Jane is net nieuw is gearriveerd in het stadje. Madeline voelt het als haar sociale plicht om de teruggetrokken Jane en haar schattige zoontje, Ziggy, onder haar hoede te nemen. Madeline's vriendin Celeste heeft het niet op nieuwe mensen, maar is als altijd vriendelijk en charmant. Alle moeders bewonderen Celeste's schoonheid en fantastische huwelijk. En dan zijn er nog de 'blonde bob's'; een groepje moeders met allemaal dezelfde kapsels die zich opwerpen om alles te regelen op school. Madeline worstelt ondertussen met haar puberdochter Abigail, die besluit bij haar ex-partner en zijn nieuwe te perfecte vriendin te gaan wonen tot grote ontsteltenis van Madeline. Het nieuwe dochtertje van haar ex komt dan ook nog eens in de klas bij Chloe en Ziggy en als dan de zakenvrouw Renate haar venijnige blik op Jane laat vallen nadat haar schattige dochtertje aangeeft dat Ziggy haar heeft gepest....dan heb je alle ingrediënten voor een verhaal bomvol intriges, kleine leugens en pijnlijke ervaringen.

De opbouw van Grote kleine leugens is direct een van de grootste krachten van het verhaal. Terwijl we langzaam toewerken naar de climax van de quizavond lezen we over alles wat er vooraf ging tot aan deze beruchte avond. De opbouw van de spanning en samenloop van gebeurtenissen maakt dat het boek een echte pageturner is en de verklaringen van omstanders, ouders en docenten aan het eind van elk hoofdstuk zijn regelmatig even hilarisch als onthullend. Terwijl iedereen je hun versie vertelt van wat er die avond gebeurde, ben je als lezer al vanaf het begin aan het puzzelen in de zoektocht naar zowel het slachtoffer als de dader. Het is ontzettend knap dat de ontknoping alsnog een verrassing is voor de lezer; alhoewel iedereen inmiddels als verdachte is aangestreept.

Een tweede kracht van Liane Moriarty is duidelijk haar schrijfstijl; vol humor, herkenning en vlijmscherpe observaties zorgt ze er voor dat je in een wereld stapt van huismoeders, carrièrevrouwen, lastige echtscheidingen, peuters met een eigen willetje en de grillige vriendschappen op het schoolplein. Vooral hoofdpersonage Madeline is een geweldig personage vol enthousiasme, impulsieve acties en goede bedoelingen. Liane Moriarty snijdt met Grote kleine leugens tevens heftige onderwerpen aan zoals huiselijk geweld en seksueel misbruik en laat al vertellende zien dat je nooit helemaal kan weten wat er zich achter de voordeur in de straat afspeelt. Deze zware onderwerpen worden met een realistische kijk neergezet en tillen het verhaal naar een niveau hoger dan een doorsnee soap op het schoolplein. Het boek is namelijk alles behalve dat!

De humor, spanning en intrigerende onderwerpen maken Grote kleine leugens tot een van de leukste en beste boeken van het jaar. Een verhaal vol kleurrijke personages, vooroordelen, heftige gebeurtenissen en verrassende vriendschappen; desperate housewives voor gevorderden. Grote kleine leugens is een enorme aanrader voor een ieder die graag leest en een feest van herkenning voor degene die ooit één voet op een schoolplein heeft gezet.

Leuk detail; HBO heeft is al klaar met de opnames van een serie over Grote kleine leugens met Nicole Kidman en Reese Witherspoon in de hoofdrollen van Madeline en Celeste. Om in de gaten te houden!

Grote kleine leugens

1  2  3  4  5

Op de pittoreske basisschool Pirriwee Public eindigt het jaarlijkse ouderfeest in een chaos. Met gillende sirenes. Schreeuwende mensen. Een verbijsterde schooldirecteur. En een van de ouders: dood. Is er sprake van moord, een tragisch ongeluk of van een vreselijk ontspoorde ruzie? Wat de ouders van Pirriwee Public zullen leren is dat soms de kleinste leugens het aller gevaarlijkst zijn...

Grote kleine leugens biedt een briljante kijk op ex-mannen en nieuwe vrouwen, moeders en dochters, op schoolpleinschandalen en de leugens die we onszelf vertellen om te overleven. Met haar nieuwe roman bewijst Liane Moriarty wederom dat ze een ster is in het schrijven van vlijmscherpe, grappige, soms pijnlijke maar altijd intrigerende pageturners.