Recensie: Voor altijd gezien RECENSIE

Toen Natalie vijftien jaar was, heeft een tragische gebeurtenis haar hele leven op zijn kop gezet. Ze heeft een andere identiteit aangenomen, ze heeft afscheid genomen van haar familie en haar hele leventje achter zich gelaten. Het heeft haar veel tijd en moeite gekost om een nieuw leven voor zichzelf op te bouwen, maar het lijkt erop dat het haar eindelijk is gelukt. Ze woont in New York en heeft een leuke baan als onderwijzeres. Totdat haar hele leven op zijn kop wordt gezet wanneer ze tegen de wereldberoemde filmster Flynn Godfrey op botst.

Flynn is meteen in de ban van Natalie. Hij is het niet gewend dat vrouwen met hem omgaan alsof hij een doodnormale vent is en dat bevalt hem goed. Daarnaast betovert ze hem met haar schoonheid en nuchterheid. Hij wordt smoorverliefd op haar, ook al zegt Natalie dat ze nooit met hem naar bed zal gaan. Maar het wordt wel steeds moeilijker om zijn verlangens te onderdrukken en om zijn geheim verborgen te houden.

Enthousiast gemaakt door de flaptekst begon ik aan dit boek, wat een prachtig modern sprookje blijkt te zijn. Net als de doodgewone Assepoester die haar prins ontmoet, zo gaat het tussen Natalie en Flynn. Een klassiek ‘Boy meets Girl’ verhaal met het enige verschil dat Flynn een wereldster is. Dat het geen echt sprookje is, wordt duidelijk tijdens de eerste vijftig bladzijdes van het boek waarin een aantal keer wordt benadrukt dat het leven van een filmster erg zwaar is. Een onderdeel uitmaken van de mediabusiness is hard werken en Flynn moet er veel voor opgeven. Zeker geen sprookje dus. Je zou je bijna gaan afvragen of de auteur hier enige persoonlijke frustraties uit.

De korte hoofdstukken van Voor altijd gezien wisselen van perspectief tussen Flynn en Natalie. Deze combinatie houdt je aandacht vast tijdens het lezen en zorgt voor een tempo in het verhaal. De personages zijn goed omschreven en uitgedacht. Je leest mee met hun gedachten en dit zorgt ervoor dat je jezelf goed in de hoofdpersonages kan verplaatsen. In de loop van het verhaal kan je raden wat er met Natalie in het verleden is gebeurd, zonder dat het wordt uitgesproken. Het is opvallend goed hoe Force van haar een aandoenlijk personage creëert die je meteen in je hart sluit. Natalie heeft zoveel tegenslagen in haar leven gehad en nu heeft ze eindelijk iemand gevonden die van haar houdt, haar beschermt en haar voor het eerst meeneemt naar het strand waar ze op slag verliefd wordt op het gevoel van het warme zand tussen haar tenen. Het is misschien een wat zoetsappig verhaal. Maar een beetje extra romance op zijn tijd kan geen kwaad.

De reden dat ik dit boek geen vijf hartjes heb gegeven, heeft te maken met het duistere geheim van Flynn. Als Flynn aan het woord is, wordt al snel duidelijk dat een tekst op het omslag met: ‘Voor de fans van Fifty Shades of Grey’ geen overbodige luxe was geweest. Er wordt echt geen enkele hint gegeven dat het verhaal die kant op gaat. Ook al speelt het een kleine rol in het verhaal, het geeft wel een hint waar het in de overige delen van de trilogie over zal gaan. En met zulke expliciete omschrijvingen is enige waarschuwing toch wel op zijn plaats.

Los daarvan is Voor altijd gezien een heerlijk romantisch verhaal om jezelf in te verliezen. Dit eerste deel van de trilogie eindigt met een enorme cliffhanger, waardoor je alleen maar kan denken: ik wil meer meer meer! In het Engels is dit tweede deel al verschenen en hopelijk laat de Nederlandse vertaling niet lang op zich wachten.

Voor altijd 1 - VOOR ALTIJD… gezien

1  2  3  4  5

Een jonge onderwijzeres botst in Central Park tegen een wereld- beroemde filmster op…

Na een tragische gebeurtenis toen ze vijftien was, heeft het Natalie Bryant jaren gekost om zichzelf opnieuw uit te vinden. Het laat­ ste wat ze verwacht is dat haar leven compleet zal veranderen tijdens een wandelingetje door Greenwich Village. Maar als haar hond Fluff ontsnapt, gaat Natalie achter hem aan en botst zo tegen de wereldberoemde filmster Flynn Godfrey op. Die zojuist werd gebeten door Fluff…
    Vanaf hun eerste botsing is Flynn gefascineerd door Natalie. Als hij haar laat gaan zal hij daar de rest van zijn leven spijt van hebben, dat weet hij zeker. Hij is bereid zichzelf te veranderen in de man die zij nodig heeft. Ook al zegt ze dat ze nooit met hem naar bed zal gaan, en wil hij dat respecteren. Maar kan hij zijn lichamelijke verlangens wel onderdrukken en haar de echte, romantische liefde geven die ze zo verdient? En vooral: kan hij zijn geheimen lang genoeg verborgen houden om haar aan zich te kunnen binden?