Recensie: Terug naar dwaaleiland RECENSIE

Het is Mal, Evie, Carlos en Jay gelukt om Malfide uit te schakelen, waarna ze Dwaaleiland hebben verlaten en naar Auradon zijn vertrokken. Auradon is de plek van de prinsen en prinsessen, de helden en heldinnen. Ze genieten van hun leventje daar en ze worden goed opgenomen in hun nieuwe omgeving. Totdat ze allen een mysterieus bericht krijgen dat ze terug moeten gaan naar Dwaaleiland. Ze besluiten dit te doen, en ze komen tot de ontdekking dat het lot van Auradon in hun handen ligt…

Al vanaf de allereerste bladzijde van Terug naar Dwaaleiland wordt het voor de lezer duidelijk dat de kinderen van de grootste superschurken zich prima op hun plek voelen in het goede Auradon. Ze hebben hier nieuwe vrienden gemaakt, en ze gaan nog steeds goed met elkaar om. Ik kan wel zeggen dat dit boek een heus Disney-sprookje is, waarin alles mogelijk is. Zo is het dus ook mogelijk om van het kwaad over te stappen naar het goede.

Ieder van de hoofdpersonages – Mal, Evie, Carlos en Jay –  heeft mij erg weten te vermaken. Ik vond het goed dat Melissa de la Cruz bepaalde karaktereigenschappen van de ouders van de vier over heeft gedragen op de kinderen. Zo wil Evie, de dochter van de Boze Koningin, de mooiste van iedereen zijn en er altijd tiptop uitzien. Jay, de zoon van Jafar, is ergens nog een meester in het verzinnen van sluwe plannetjes. Erg leuk!

Terug naar Dwaaleiland is echt een boek waar je niet bij na hoeft te denken. Het verhaal is best simpel en luchtig beschreven, van de eerste tot de laatste bladzijde. Zoals ik al zei, het boek is net een sprookje. Er gebeuren dingen die alleen in sprookjes gebeuren, en net als in sprookjes wordt in dit boek één ding duidelijk gemaakt: het goede overwint altijd. Soms lijkt het alsof alles tegen zit, ook voor de vier hoofdpersonen, maar alles komt goed.

Als lezer besef je dat ook echt wel, want het leuke van het verhaal zit hem ook niet in die vraag of het goed zal komen of niet. Het leuke van het verhaal zit gewoon in het feit dat je kennis maakt met de kinderen van de heldinnen en slechteriken uit de sprookjes die we vroeger minstens duizend keer hebben gekeken of gelezen. Het nostalgische gevoel dat je krijgt bij het lezen van Terug naar Dwaaleiland is erg groot, en dat is het leuke aan het boek.

Het boek is best dun en opgedeeld in korte hoofdstukken. Er wordt gebruik gemaakt van onvolwassen taalgebruik, waardoor het verhaal erg goed te volgen is (voor jong én oud!). Terug naar Dwaaleiland kan bijvoorbeeld zeker door een 10-jarige worden gelezen. Voor die jongere generatie kan het verhaal zeker als spannend en avontuurlijk worden ervaren. Voor de Young Adult-generatie kan het boek wat kinderlijk overkomen. Maar dat is totaal niet erg. Voor ons (de generatie Young Adult-lezers en –lezeressen) kan dat nostalgische gevoel erg fijn zijn.

Het prettige vond ik wel dat dit boek los te lezen is van het vorige deel, Dwaaleiland. In het begin van Terug naar Dwaaleiland wordt nog kort besproken wat er in het vorige deel precies gebeurde. Ook wordt weer herhaald wie de ouders van de kinderen zijn en dergelijke. Op die manier was ik weer helemaal bij. Dus ook degene die Dwaaleiland nog niet hebben gelezen kunnen prima starten in dit boek!

Dit boek vond ik dus heerlijk nostalgisch! Ik kan Terug naar Dwaaleiland absoluut aanraden voor de jongere generatie lezers (vanaf een jaar of 10). Ik ben er zeker van dat zij van het verhaal zullen smullen!

Dwaaleiland 2 - Terug naar Dwaaleiland

1  2  3  4  5

Het spannende vervolg op Dwaaleiland!

Oost, west, thuis best. Vooral als thuis het beruchte Dwaaleiland is. Wanneer ze een mysterieuze uitnodiging krijgen om terug te keren naar het eiland voelen Mal, Evie, Carlos en Jay zich snel weer thuis in hun oude buurt. Maar niet alles is zoals het was toen ze het eiland achterlieten. Als ze een duister mysterie ontdekken in het hart van het eiland moeten ze alles op alles zetten en hun talenten bundelen om het koninkrijk te redden.