Recensie: Hof van mist en woede RECENSIE

In Hof van doorns en rozen van Sarah J. Maas leerden we Feyre kennen. Nadat zij een elfide doodt, wordt ze door Tamlin meegenomen naar het Lentehof en de vloek die daar waart. In Hof van mist en woede heeft Feyre haar leven gegeven om de vloek van Amarantha te verbreken. Dankzij de Edelheren is Feyre weer tot leven gewekt. Van buiten is ze een Hoge Fae, van binnen is ze nog steeds menselijk.

Feyre’s hart blijft onrustig door de spanningen in het rijk en de afspraak die ze heeft gemaakt met Edelheer Rhysand. Eén week per maand moet ze doorbrengen in zijn Nachthof. Tamlin probeert haar tegen hem en mogelijke gevaren te beschermen, terwijl Rhysand juist wil dat ze haar krachten ontwikkelt, die zodra haar innerlijke strijd voorbij is voor een andere strijd nodig zijn.

Hof van doorns en rozen begon als een sprookje. Het vorige boek was gebaseerd op Beauty en de Beast en had veel overeenkomsten: het meisje dat verliefd wordt op het gevaarlijke beest. Maar al bij de beproevingen van Amarantha aan het einde van Hof van doorns en rozen zie je dat Feyre’s verhaal meer is dan het sprookje. Met Hof van mist en woede schetst Sarah J. Maas een hele nieuwe wereld. Waar het vorige boek op zich dienst zou kunnen doen als sprookjesachtige standalone, komt er een heel nieuw verhaal met nieuwe personages tot leven in een 600 pagina’s tellend boek.

Feyre is als personage krachtig genoeg om een heel nieuw boek te kunnen dragen dat losstaat van het originele idee. Ondanks haar prachtige uiterlijk als Hoge Fae is er nog geen sprookjeseinde voor Feyre. Ze blijft het moeilijk houden met haar daden. Met alle gruwelheden die ze heeft doorstaan en alle monsters die ze heeft gezien zou het ondenkbaar zijn om niet enig trauma te hebben, en daarom is het enorm goed hoe Feyre geen oppervlakkige heldin is die zomaar lang en gelukkig verder leeft. Het duurt misschien wat lang, maar de nachtmerries en gedachten van Feyre maken haar een geloofwaardig personage. Door zo stil te staan bij haar gevoelens maakt ze gedurende het boek een hele karakterontwikkeling door.

Haar ontwikkeling heeft mede te maken met de bezorgdheid van Tamlin. Zijn bescherming werkt voor Feyre juist verstikkend. Hoewel je voor altijd zou denken Team Tamlin te zijn, brengt Sarah J. Maas een nieuwe man in het verhaal. De Edelheer van het Nachthof, Rhysand, kan nogal provocerend en grof zijn, maar zijn flirts en verborgen zorgzaamheid maken hem juist heel verrassend.

Wel word je erg in de richting van die ene Edelheer gepusht, maar om toe te geven: zelfs als je het niet wil, wordt hij een personage om verliefd op te worden, daar kan je niet omheen. En ten midden van al die liefde – of eigenlijk, liefde waar je op moet wachten, want net als in het vorige deel weten bepaalde personages die iets voor elkaar voelen eeuwig om elkaar heen te draaien – is de worldbuilding enorm goed doordacht.

Geen van de nieuwe elfiden of Hoge Fae voelt overbodig door hun eigen achtergrondverhaal. En net als de creepy Attor en Jurian’s oog in een ring, zijn ook hier weer personen als de Weefster die je liever niet had leren kennen. Maas’ beschrijvingen zijn altijd net lang genoeg om je het juiste gevoel te geven dat hoort bij wat je leest. Het boek is geen moment saai.

Hof van mist en woede is zo’n boek waarover je eeuwig door zou kunnen praten. Als je dan toch in een notendop moet bedenken wat er zo geweldig aan is, kom je hoe dan ook uit bij de liefde, de worldbuilding en natuurlijk Feyre. Hoewel de beide boeken in de serie best heel verschillend zijn en allebei een redelijk gesloten einde hebben, is Hof van mist en woede nóg beter dan het voorgaande boek.

Hof van doorns en rozen 2 - Hof van mist en woede

1  2  3  4  5
    (9 stemmen)

Feyre heeft de vloek van Amarantha verbroken en is teruggekeerd naar het Lentehof, maar daarvoor moest ze een hoge prijs betalen. De vreselijke dingen die ze heeft gedaan om Tamlin te redden kan niet ze vergeten en ook haar afspraak met Rhysand, Edelheer van het gevreesde Nachthof, heeft ze maar al te goed onthouden. Terwijl Feyre haar weg zoekt door een doolhof van politiek, passie en duizelingwekkende macht, doemt er een veel groter kwaad op. Feyre zou het kunnen tegenhouden, maar alleen als het haar lukt om haar angstaanjagende krachten te beheersen en haar gekwelde ziel te helen.