• onze waardering

Recensie: Supergezond RECENSIE

“De allerlekkerste gerechten met de allergezondste ingrediënten”, in het boek ‘Supergezond’ staan maar liefst 64 recepten die voldoen aan deze twee criteria. En dan gaat het niet alleen om een gezond ontbijt. Nee nee, in dit boek staan recepten voor het ontbijt, salades, soepen, hartige snacks, groenten, hoofdgerechten en zelfs brood, gebak, desserts en zoete snacks. Met dit boek kun je, volgens schrijfster Sue Quinn, elke dag lekker en supergezond eten! Dat belooft wat!

Het kookboek start met een inhoudsopgave, waarin een handige hoofdstukindeling zit verwerkt. Hierna volgt een informatief stuk tekst, waarin uit wordt gelegd wat superfoods zijn. Schrijfster Sue Quinn gaat je met dit kookboek namelijk helpen om superfoods te verwerken in al je gerechten. Erg interessant is de verklarende woordenlijst, waar begrippen als foliumzuur en antioxidanten worden toegelicht: Wat zijn het? In welke producten vind je ze terug? Wat doen ze voor je lichaam? Ook het overzicht van superfoods vertelt de lezer allerlei handige, leuke weetjes. Zo leert de lezer dat blauwe bessen goed zijn voor de ogen en dat pecannoten bijdragen aan het gezond houden van de huid. Na dit hoofdstuk van luchtige en interessante basisinformatie over voedzaam en gezond eten, is het tijd voor de recepten.

Alle recepten zijn heel mooi vormgegeven. Het is leuk dat je op de linkerpagina de ingrediënten los van elkaar ziet. Op de rechterpagina zie je vervolgens het eindresultaat (het gerecht). Bij ieder recept staat de bereidingstijd genoemd en staat bijvoorbeeld welke vitaminen en andere belangrijke stoffen terugkomen in de maaltijd. Wanneer je bijvoorbeeld de kruidige pompoenyoghurt eet, krijg je daarmee onder andere de vitaminen B, A, C en E binnen. Tof!

Het eerste recept dat werd getest waren de noedels met zalm & paksoi. Aangezien de kruiden en olie al in huis waren, bestond het boodschappenlijstje maar uit vier producten. Ik vind het altijd vervelend wanneer je na het koken van één gerecht half gevulde potjes en flesjes over houdt, dus wat dat betreft was ik gelijk enthousiast! Het kookboek gaf aan dat het in 25 minuten klaar zou zijn en dit klopte. De instructie van het recepten was duidelijk en helder. Hierdoor was het vrij gemakkelijk om dit recept te bereiden. Het eindresultaat was een heerlijk gerecht, wat tevens erg voedzaam was. Het was voor het eerst dat ik rijstnoedels at en dat beviel goed. Wel was de sojasaus in dit gerecht even wennen, omdat ik normaliter weinig tot geen zout gebruik in de keuken. Een flink glas water was daarom bij dit gerecht wel wenselijk. Dit is een recept wat ik zeker nogmaals zou maken en waarbij je ook makkelijk kan variëren. Mijn mede-eters kwamen gelijk op ideeën: “Dit recept zou ook lekker zijn met sugar snaps of andere groene groente… je kan het zo maken met wat je in huis hebt!”



De ochtend na deze heerlijke maaltijd maakte ik de superaardbeienjam uit het kookboek. Heerlijk, een recept met verse aardbeien! Je raadt het misschien al, dit is aardbeienjam, maar dan met superfood erin verwerkt. Ook dit recept kenmerkte zich door eenvoud en gemak. Na enkele minuten begon de keuken te ruiken naar de zoete aardbeien in de pan en ik kreeg gelijk lekkere trek. Het moeilijkste aan het maken van jam is het zorgen voor de juiste dikte en dat was ook in dit geval het lastigste van dit gerecht. Uiteindelijk heb ik zelf iets meer superfood toegevoegd, om ervoor te zorgen dat het de textuur van echte jam zou krijgen. De jam was top! Het is even wennen, omdat de jam minder zoet is dan normaal. Normaal gesproken maak je de jam natuurlijk dik met suiker, maar bij dit gerecht gebruik je in plaats van suiker de superfood. Daardoor is de jam minder zoet, maar gezonder en ook vult deze meer.

Tot slot besloot ik een derde recept uit te proberen, namelijk de energierepen met chocolade. That sounds good!! Na het bereiden van dit (ook weer makkelijke) recept duurt het helaas twee uur voordat je mag proeven, maar oooh, dit is het wachten meer dan waard! Je proeft vooral de pure chocolade en af en toe krijg je een bite met verschillende superfoods! Ideaal voor onderweg, een dagje uit, als toetje of als snack bij de thee. 

Al met al is Supergezond een superfijn kookboek. De vormgeving is mooi, de indeling is overzichtelijk en de recepten zijn gemakkelijk en duidelijk beschreven. Het staat boordevol lekkere recepten en ik weet zeker dat ik de komende weken in ieder geval de zomerse soep en het zachte zadenbrood nog ga proberen. Een voordeel is wat mij betreft dat de ingrediënten zijn gebaseerd op één persoon. Dat maakt dit boek, vergelijking met andere kookboeken, ideaal om gezonde en normale porties te koken voor de solo kokers onder ons!!! Ook hoef je voor dit kookboek geen superkok- of kokkin te zijn. Alle ingrediënten zijn gemakkelijk te vinden in de supermarkt. Schrijfster Sue Quinn maakt haar belofte waar: alle recepten bevatten minstens twee supergezonde ingrediënten & ze zijn in een handomdraai te maken. Dit is een boek wat ik gegarandeerd vaker uit de kast ga pakken voor een gezond en lekker gerecht!

Supergezond

  • Onze waardering:

             
  • Members waardering:

    1  2  3  4  5 
    (0 stemmen)
  • Omschrijving:

    In Supergezond staan 64 supergezonde recepten met superfoods als boerenkool, zeewier, cacao en avocado. Ieder supergezond gerecht zit dan ook boordevol vitamines, mineralen, anti-oxidanten en krachtige voedingsstoffen. Met bijvoorbeeld superaardbeienjam, risotto van bloemkool of tortillapizza is het heel makkelijk een supergezonde maaltijd op tafel te zetten.

Meer info

GERELATEERDE ARTIKELEN

  • Recensie: Salade easy

  • Recensie: Snel, gezond en lekker

Aanbevolen voor jou:

Zoek in artikelen