Recensie: [gewoon] Anders RECENSIE

De zestienjarige Samuel leeft in zijn eigen wereld. Daar is het veilig. Dat zijn gedachtepatroon voor de buitenwereld als autistisch wordt beschreven, deert hem niet. Zolang hij zich mag ophouden binnen de veilige muren in zijn hoofd, is alles goed. Dan krijgt hij een nieuw buurmeisje, Rani. Is zij iemand die binnen mag in zijn wereld?

In [gewoon] Anders snijdt Luc Descamps het onderwerp autisme aan. Niet bepaald vanzelfsprekend, vooral omdat hij met Samuel voor een personage kiest met een moeilijker te begrijpen gedragspatroon dan pakweg iemand met het syndroom van Asperger. Om meer inzicht te geven in Samuels gedachtegang, laat Descamps het verhaal vertellen vanuit verschillende standpunten. De cursieve stukken zijn afwisselend Rani’s gedachten en die van Samuel terwijl de gewone tekst eerder observerend is en van personage naar personage springt. Dit biedt hem de mogelijkheid om enkele cliché denkbeelden over autisten naar voren te laten komen. Hij weet perfect de vooroordelen omtrent deze gedragsstoornis te kaderen en er menselijkheid tegenover te plaatsen. Daarbij maken al zijn personages een duidelijke evolutie mee. Hoewel het verhaal soms een beetje te rooskleurig is naar mijn smaak, doet dit geen afbreuk aan het eigenlijke doel van het boek, namelijk mensen met autisme te bekijken als even unieke personen dan iedereen anders. Dit is een opzet dat ook op het einde van het verhaal nog eens duidelijk wordt herhaald. Descamps heeft een nawoord toegevoegd waarin hij zijn eigen standpunt uitlegt. De echte afsluiter komt daarna in de vorm van een tekst van Autisme Centraal.

[gewoon] Anders is een hoopvol boek waarin alle mogelijke moeite wordt gedaan om lezers een treffend inzicht te geven in de wereld van een persoon met autisme, maar waar tegelijkertijd ook aandacht uitgaat naar de impact hiervan op de omgeving. De personages vertonen een interessante evolutie wat maakt dat je als lezer met een warm gevoel kan achterblijven. Deze keuze kan soms een beetje te optimistisch aanvoelen, maar dat doet geen afbreuk aan het verhaal. Een aanrader om het onderwerp te verkennen. Uiteraard leent het boek zich ook uitstekend tot het gebruik in lessen. [gewoon] Anders krijgt daarom vier hartjes.

Portret 3 - Gewoon anders

1  2  3  4  5

Samuel is zestien en zwaar autistisch. Hij spreekt niet en vermijdt elke vorm van contact. Wanneer Rani zijn nieuwe buurmeisje wordt, verandert er echter iets. Rani kan prachtig zingen. Met de klank van haar stem bereikt ze iets waar anderen niet in slagen: ze komt binnen in Samuels stille wereld.