Recensie: De Keltische Mythen RECENSIE

Over het algemeen zijn de Keltische mythen uit het oude Ierland en Wales een stuk onbekender dan de verhalen uit de Griekse mythologie, maar ze zijn zonder twijfel net zo interessant. Zelf kende ik de Keltische mythen alleendoor fantasy-auteurs, die helden of elementen uit de oude Keltische mythologie gebruiken. Zo ben ik bijvoorbeeld de Ulsterse krijger Cú Chulainn wel eens tegenkomen in de boeken van Juliet Marillier. Ook van koning Arthur heeft vrijwel iedereen gehoord. In het boek De Keltische Mythen worden de mythen uit het oude Ierland en Wales uitgebreid behandeld. Je leest over dappere helden (waaronder Cú Chulainn), arrogante schurken, machtige goden en wijze druïden en de mythen worden steeds in hun historische context geplaatst, met bijbehorende archeologische gegevens.

Miranda Aldhouse-Green is emeritus hoogleraar en haar specialisme is archeologie en sjamanisme in de IJzertijd. Dit boek gaat echter niet over de prehistorie, maar specifiek over de mythen uit de vroegmiddeleeuwse literatuur van Ierland en Wales. Het gaat dan om de periode tussen de achtste en veertiende eeuw na Christus. De opbouw van het boek is helder: het boek start met een algemene uitleg over mythen en behandelt daarna per hoofdstuk een specifiek type mythe. Zo draait hoofdstuk 3 om ‘een menigte Ierse geesten’ en wordt in hoofdstuk 6 ‘liaisons dangereuses: hordes gevaarlijke vrouwen’ besproken.

Aldhouse-Green schrijft op een fijne informatieve manier, en deze vertaling leest erg prettig. Het is een simpele uitgave met zwart-wit afbeeldingen. De Keltische Mythen is geen verhalenbundel: de verhalen worden niet volledig verteld. In plaats daarvan wordt er gewerkt met korte citaten en vanuit die citaten wordt het betreffende onderwerp uitgebreider besproken en in context geplaatst. Een voorbeeld hiervan is de bespreking van het verhaal van‘Peredur’ besproken:

‘Ga op pad,’ zei ze, ‘naar Arthurs hof. Daar bevinden zich de besten, de grootmoedigsten en de dappersten. Als je een kerk ziet, ga er dan naar binnen en zeg het Onzevader. Als je voedsel en drank ziet en je hebt honger en het wordt je niet uit hoffelijkheid en welwillendheid aangeboden, eigen je het dan toe. Als je hulpgeroep hoort, ga er dan op af, helemaal als het een vrouw is die om hulp roept.’ Vanuit dat citaat wordt vervolgens meer verteld over de legendarische koning Arthur, die ook veel in de Keltische mythen voorkomt. De onderwerpen op die manier aan de hand van een citaat introduceren werkt goed.

De Keltische Mythen. Goden en Legenden van het oude Ierland en Wales bespreekt de bijzonder geschiedenis van de Keltische mythen in korte, overzichtelijke hoofdstukken. Gedaanteverwisselingen, toverketels, sprekende hoofden en betoverde plaatsen komen allemaal langs. Wie echter op zoek is naar de volledige verhalen, kan beter een ander boek kopen.

De keltische mythen

1  2  3  4  5

Van goden en schurken en helden tot monsters en druïden: De Keltische mythen biedt een uitgebreide staalkaart van Ierse en Keltische mythen. Miranda Aldhouse-Green, expert op het gebied van archeologie en sjamanisme, vertelt aanstekelijk over deze onbekende antieke wereld.
    Overbekend is de Griekse mythologie – maar wie alleen daarover leest mist de rijkdom van de Kelten. In dit zeer informatieve boek neemt de schrijfster de lezer mee in de wereld van de archeologie. Vele fraaie vondsten, van beeldjes tot tekstfragmenten, illustreren haar betoog. Ook voor de liefhebber van mooie en tijdloze verhalen is er genoeg te genieten: ook de Kelten verklaarden de wereld die zij zagen vanuit een wereld die zij bedachten. Mythologie is van alle tijden.
    De Keltische mythen bevat meer dan honderd illustraties.