Recensie: [gewoon] Kwetsbaar RECENSIE

Yana is het zo beu. De kliek op school laat haar maar niet met rust. Zelfs thuis weten ze haar te raken. Is er dan nergens een plek waar ze nog gewoon zichzelf kan zijn?

Pesten is en blijft een actueel onderwerp, waar al meerdere jeugdschrijvers zich aan hebben gewaagd. Luc Descamps poging in [gewoon] Kwetsbaar is daarbij zeker niet onverdienstelijk. Vanaf het begin laat hij de lezer kennismaken met de zeer realistisch neergezette Yana, een vijftienjarig tienermeisje. Zij pent haar gedachten neer in een dagboek, waarvan de fragmenten altijd het begin vormen van een nieuw hoofdstuk. Daarbij verspilt Descamps geen tijd met het opbouwen van het pestprobleem. Als lezer ben je meteen goed doordrongen van het feit dat het wel degelijk om pesten gaat, niet om plagen. Dat zorgt ervoor dat de sympathie zo goed als onmiddellijk aan Yana wordt geschonken. Om die sympathie verder uit te diepen, maakt hij van Yana ook het enige kind van gescheiden ouders. Een te betreuren keuze omdat het pestslachtoffer hierdoor toch weer wat meer stereotiep wordt. Het is moeilijk voor dit personage om op iemand terug te vallen, omdat haar omgeving al versplinterd is en er geen rechtstreekse bloedverwant bestaat om op te steunen. Desondanks weet hij heel treffend de tienergruwel te schetsen die ontstaat tijdens pesten. Yana’s gevoelens komen onverbloemd naar voren, waarbij ook aandacht uitgaat naar de eeuwige volgers die het alleen maar erger maken. Het geheel voelt dan ook erg authentiek aan.

Mijn allergrootste struikelblok met dit boek was de toevoeging van de verhaallijn met meneer Verdonck. Dit haalt de aandacht voor een groot deel weg van het eigenlijke pestprobleem en voelt ook een beetje cliché aan. Yana’s gevoelens ten opzichte van haar pesters alleen volstonden immers ruimschoots om het boek te dragen. Een tweede puntje van kritiek is het specifiek benoemen van msn in een boek dat is uitgekomen in 2016. Hoewel er duidelijk af te leiden is waarover het gaat, voelt deze keuze toch een beetje gedateerd voor de moderne tiener.

[gewoon] Kwetsbaar is een treffend geschreven verhaal waar hoofdpersonage Yana de lezer zeker zal aanspreken. De authentieke schrijfstijl van Descamps maakt dit een sterk boek met interessante toepassingen in lessen. Het verdient vier hartjes.

Gewoon kwetsbaar

1  2  3  4  5

(Gewoon) Kwetsbaar vertelt het aangrijpende relaas van Yana. Ze is vijftien en woont bij haar moeder. Op school wordt ze voortdurend gepest. Zelfs thuis op haar kamer is ze niet veilig, het internet opent immers alle deuren. Haar situatie lijkt hopeloos.