Recensie: Keverjongen RECENSIE

Als de jonge Darkus op een dag uit school komt is zijn vader spoorloos verdwenen. Na zijn werk in het natuurhistorisch museum is hij niet meer teruggekomen. De politie kan hem niet vinden en geeft het op. Daarom besluit Darkus om zelf samen met zijn oom op zoektocht te gaan. Hij komt erachter dat zijn vader een gevaarlijke vijand had. Hij is ten einde raad, maar krijgt hulp van honderden insecten die vliegend, kruipend, prikkend en bijtend met hem ten aanval gaan.

M.G. Leonard heeft een ontzettend spannend boek geschreven over de stoere Darkus. Een nieuwsgierig jongetje dat zijn vader niet opgeeft en door alle veranderingen voor het eerst in zijn leven vrienden maakt. Hij kan praten met een enorme kever, die hem leert voor zichzelf op te komen. Zijn vrienden, vader, oom en insecten hebben ook allemaal een erg duidelijk eigen karakter dat goed wordt beschreven.

Keverjongen is een spannend boek met veel avonturen. Darkus slaapt in een hangmat, heeft een eigen hut in de Spullenjungle en kan met insecten praten. Er zijn veel grappige avonturen, waarom je hardop kan lachen. Zowel meisjes als jongens kunnen van dit boek genieten en de kleurrijke kaft zal je uitdagen hem te gaan lezen. De schrijfstijl van het boek is erg gemakkelijk, dit maakt hem goed leesbaar. Hierdoor is het boek ook geschikt voor oudere kinderen die moeite hebben met lezen.

Het boek gaat over dieren die we het liefst niet zien; insecten. Deze kleine diertjes zijn de helden van dit boek. Darkus kan met ze praten en als ze in gevaar zijn gaat hij ze redden. Het is heel leerzaam voor kinderen om te zien dat deze diertjes ook een leven hebben en dat je ze niet hoeft dood te trappen. Schrijfster M.G. Leonard zorgt ervoor dat je echt gelooft dat je met insecten kan praten.

Een heerlijk kinderboek waar ouders ook van zullen meegenieten. Keverjongen is spannend, leerzaam, fantasierijk en heel geloofwaardig geschreven. Het heeft achterin een erg handige woordenlijst over insecten, waardoor je gaat kijken naar alle kleine beestjes om je heen. Het open einde voorspelt veel goeds voor een volgend deel, waar wij met smacht op wachten.

Keverjongen

1  2  3  4  5

Eerste deel van de avonturenserie voor jongens en meisjes die niet vies zijn van een beetje actie, spanning, en… insecten!

De vader van Darkus is spoorloos verdwenen. Hij is voor het laatst gezien in een afgesloten zaal van het natuurhistorisch museum waar hij werkt. De politie staat voor een raadsel en weet niet waar ze hem moeten zoeken.
    Darkus gaat zelf op onderzoek uit en ontdekt dat zijn vader een gevaarlijke tegenstander had. Een vijand waar Darkus in z’n eentje nooit tegen op kan. Maar onverwacht krijgt hij hulp, eerst van een enorme kever, en dan van honderden andere insecten die vliegend, kruipend, prikkend en bijtend op spectaculaire manier de strijd aangaan.

Keverjongen is het eerste deel van een spannende serie vol humor, echte vriendschap en superslimme insecten. Voor de fans van Roald Dahl en heel veel andere lezers. Keverjongen werd vertaald door Esther Ottens.