Recensie: Spel van angst RECENSIE

Jacht maken op de slechtheid.

Spel van angst van Michael Grant is het spannende vervolg op De Angstaanjager. In De Angstaanjager is Mara leerling geworden van een Angstaanjager, als straf voor de wandaden die zij heeft begaan. In Spel van angst neemt ze de lezer mee in haar eigen strijd tegen de slechtheid.

Vanuit een belevend-ik wordt de lezer in een snel tempo het verhaal ingesleurd. Mara is aan het vertellen en het is net alsof je naast haar op de bank zit. Haar twijfels, haar angsten: ze lijken allemaal echt. Alsof het heel vanzelfsprekend is vlieg je met haar terug in de tijd, verplaats je je dwars door mensen en dingen heen en kun je onopgemerkt ergens zijn. Mara zou gewoon je buurmeisje kunnen zijn en juist dat gegeven maakt dat de fantasy-elementen in het boek volstrekt logisch lijken. Nergens gaat het boek echt over the top, waardoor de boodschap die Grant in het boek legt, steeds zichtbaar blijft.

Spel van angst begint als een 'gewoon' liefdesverhaal. Mara wordt verliefd op de mooie, maar mysterieuze Angstaanjager die naar eigen zeggen 'onaanraakbaar' is. Samen met hem stelt ze mensen die iets misdaan hebben voor de keuze: meedoen aan een duister spel of je ergste angst doormaken. Centraal staat de vraag: waarom doen mensen slechte dingen? Mara moet steeds op zoek naar de wortel van het kwaad en in die zin zou je het boek enigszins moraliserend kunnen noemen. Niet (ver-)oordelen voordat je het hele verhaal kent! Grant verwerkt moeilijke thema's als: wraak, haat, verraad, evenwicht, vergelding op een luchtige en begrijpelijke manier. Het boek leest als een trein en is van begin tot eind razend spannend. Het taalgebruik is toegankelijk, direct, maar tegelijkertijd voorzien van lading waardoor het niet te simpel wordt.

"Wanneer je de weg van de haat op gaat, zijn er altijd mensen die dat voor je mogelijk maken." Naast een onderhoudend, geheimzinnig en spannend verhaal geeft Grant stof ter overdenking. Niet de moord zelf is de slechtheid waar de Angstaanjagers op jagen, maar datgene waar de moord uit voortkomt: haat. Juist die haat moet je bestrijden. Met deze boodschap plaatst Grant zijn verhaal midden in onze tijd.

Spel van angst is een waardige opvolger van de Gone-serie.

Spel van angst

1  2  3  4  5

Als leerling van de Angstaanjager heeft Mara al meer vreselijke dingen gezien dan de meeste mensen in een heel leven. Wat je ook op je kerfstok hebt, de Angstaanjager weet je te vinden en stelt je voor een keuze die even simpel als verschrikkelijk is: meedoen aan een duister spel of... je ergste angst doormaken. Mara kan er nog steeds niet aan wennen, maar ondanks alles begint ze tot haar eigen verbazing verliefd te worden op de mooie mysterieuze jongen die de Angstaanjager is. Wanneer ze steeds meer te weten komt over zijn geheimzinnige verleden, beseft ze dat ze voor een onmogelijke opgave staat. Hoe zal ze de jongen, die zelf zegt onaanraakbaar te zijn, ooit kunnen tonen wat ze voor hem voelt?