Recensie: Dochter vermist RECENSIE

Stockholm. Op een dag verdwijnt de 8-jarige Lycke spoorloos. Haar ouders Harald en Helena zijn radeloos en er volgt een grote zoektocht naar het meisje. Misdaadverslaggever Ellen Tamm is door haar televisiezender naar voren geschoven als journaliste die verslag doet over deze zaak voor TV4.

Ellen wordt gegrepen door de vermissing van Lycke en stort zich op de zaak. Na dagen van onderzoek hebben de politie en Ellen haar nog altijd niet teruggevonden. Het is een duistere zaak, want Ellen krijgt te maken met corrupte agenten, bedreigingen en ook vertonen de gescheiden ouders van Lycke raar gedrag waardoor zij ook verdacht zijn. Daarnaast raakt de vermissing Ellen ook persoonlijk, door een gebeurtenis in het verleden.

Gaat het lukken om Lycke te vinden voordat het te laat is?

Het verhaal van de vermissing van Lycke wordt beschreven in negen dagen vanuit wisselende perspectieven. De schrijfster vertelt het verhaal vanuit vier vrouwen: Ellen Tamm (misdaadverslaggever), Helena (moeder van Lycke), Chloé (stiefmoeder van Lycke) en Mona (nanny van Lycke) die allemaal vanuit hun perspectief deze vermissing beleven en hun gevoelens beschrijven. Het perspectief van journaliste Ellen heeft de overhand.

Naast het verhaal van de vermissing van Lycke draait dit boek om Ellen. Door grotendeels vanuit haar perspectief het verhaal te beleven, leef je als lezer het meest met Ellen mee. De vermissing van Lycke raakt Ellen persoonlijk, door een gebeurtenis in haar eigen leven, waardoor ze zich nog meer vastbijt in de zaak en opnieuw geconfronteerd wordt met haar verleden. De schrijfster heeft met Ellen Tamm een interessant hoofdpersonage gecreëerd, hopelijk zien we haar terug in volgende boeken van Mikaela Bley. Andere personages in het boek krijgen helaas minder aandacht, waardoor deze op de vlakte blijven. In het boek wordt veel verteld over Lycke en haar ouders, maar als lezer weet je niet hoe zij zich nu echt voelen, dat is jammer, want dit had veel kunnen toevoegen aan het verhaal.

Dochter vermist is een psychologische thriller die je grijpt vanaf de eerste pagina en niet meer loslaat. In het boek zitten verschillende plotwendingen waardoor het boek niet voorspelbaar is. Door de spanning, korte hoofdstukken en wisselende perspectieven leest het boek lekker weg. Aan het eind komt de schrijfster met een plottwist, die verrassend is, maar helaas nogal abrupt eindigt. Dit had meer uitwerking verdient en voor een bevredigender slot gezorgd.

Net als hoofdpersoon Ellen Tamm werkte schrijfster van het boek Mikaela Bley voor het tv-station TV4, maar dan als inkoper. Inmiddels is Mikaela Bley fulltime auteur en Dochter vermist is haar debuut.

Dochter vermist

1  2  3  4  5

‘De dood, de dood, de dood,’ fluisterde Ellen toen hij buiten gehoorsafstand was. Maar het was al te laat. Haar paniek werd alleen maar groter.

Stockholm. Op een koude, regenachtige vrijdag in mei, verdwijnt het achtjarige meisje Lycke spoorloos. Alleen haar rugzakje wordt gevonden…
    Op een steenworp afstand, in het hoofdkwartier van televisiezender TV4, volgt misdaadverslaggever Ellen Tamm het nieuws over de verdwijningszaak met grote belangstelling.

Ellen raakt geobsedeerd door de zoektocht naar Lycke. Met elk uur dat verstrijkt voelt ze zich machtelozer. Gefrustreerd door corrupte politieagenten, het vreemde gedrag van de gescheiden ouders van Lycke en de ontmoedigende opmerkingen van haar collega’s probeert ze haar eigen emoties onder controle te houden en de zaak zo professioneel mogelijk te benaderen. Echter, Lyckes verdwijning raakt haar persoonlijk, door een gebeurtenis in haar eigen leven. De zaak dwingt haar de confrontatie aan te gaan met haar verleden.

De tijd dringt. Waar is Lycke?