Recensie: Franse kookkunst RECENSIE

Chefkok Nort van Hoof is een begrip in de Ardèche regio in Frankrijk. Samen met beeldend kunstenaar Willem Weenink en vrouw Margriet Weenink ontwierpen zij een klein, compact kookboek om de streek te eren. Nort van Hoof tekent eigenlijk nooit zijn recepten op, maar voor deze keer vertaald hij zijn kookkunsten in woorden op papier. Klassieke Franse recepten met een eigen twist, dat is wat het boek Franse Kookkunst behelst.

Voor de indeling van het boek is gekozen voor een aantal hoofdingrediënten die de leidraad vormen voor het boek. Zo begint het boek met enkele recepten met tomaten, kastanjes en olijven, maar ook kip, varkens en schapen in de hoofdrol. Ieder hoofdstuk wordt vooraf gegaan door een kleine column van Margriet Weenink, waarin ze iets vertelt over het product en komt ze met enkele anekdotes. Sla je de pagina om, dan lees je een kort gedicht, begeleidt door een tekening. De samenwerking tussen de drie auteurs is geslaagd te noemen, het geeft het boek net dat beetje extra omdat de recepten niet heel spannend zijn.

Per ingrediënt zijn er ongeveer drie tot vier recepten te vinden die geen enkele samenhang kennen. Zo kan je tiramisu met kastanjes maken, maar ook kastanjesoep met mousserons. De variëteit spreekt de ene kok misschien beter aan dan de ander. Maar echt veel keus is er niet. De recepten zijn eenvoudig opgeschreven en lijken niet super moeilijk om te maken. Echt warm werd ik er persoonlijk niet van. Foto’s ontbreken waardoor de recepten erg ééndimensionaal blijven.

Ik besloot om de knoflooksoep en salade mechouia te maken. Gerechten die ik nooit eerder had gemaakt, maar ook niet snel weer zou maken. Vies was het niet, maar ook niet voor herhaling vatbaar. De Franse keuken is er één van eenvoud door het hoofdingrediënt in de spotlight te zetten. Maar deze recepten waren wel erg eenvoudig en smaakten dan ook best wel saai.

Franse Kookkunst is een kookboek voor de liefhebber van de Ardèche streek en/of degene die chefkok Nort van Hoof kennen en graag zijn gerechten zouden willen namaken. Het boek is weinig uitdagend en de poëzie en kunst kunnen het gebrek aan foto’s en spannende gerechten niet goed maken.

Franse Kookkunst

1  2  3  4  5

Keukengeheimen uit de Ardèche Franse kookkunst is een authentiek kookboek van drie talentvolle Nederlandse 'kunstenmakers' uit de Franse Ardèche. De inspiratie voor het boek komt uit het landschap, de bevolking en het citaat 'Creativiteit is de essentie van het leven. Kunst verheft.' van Madame Jeanne Augier, eigenaresse van Hotel Museum Negresco in Nice. Het is een boek met heerlijke recepten - van aardappelbeignets met gedroogde tomaten, kastanjesoep met moucherons, tot een heerlijke citroentaart - geschreven, geschilderd en gekookt in de Ardèche. Norbert van Hoof serveert zijn gerechten met een creatieve knipoog naar de klassieke Franse gerechten. Beeldend kunstenaar Willem Weenink geeft met zijn schilderijen en schitterende foto's, kleur en sfeer aan de recepten. Margriet Weenink geeft de geheimen van de Ardèche in korte teksten en gedichten prijs.