Recensie: Cocktails met Tess RECENSIE

De beste vrouwelijke bartender ter wereld komt gewoon uit Nederland. Tess Posthumus is haar naam en met haar eerste boek Cocktails met Tess geeft zij de lezer een inkijkje in haar leven. Cocktails drinkt men toch vooral buiten de deur en veelal dezelfde. De mojito, Cosmopolitan of de hippe Gin & Tonic, maar er is zoveel meer. Met meer dan 100 cocktail-recepten word je de wereld van cocktails ingezogen en hoef je je geen zorgen te maken dat je niks lekker vindt. Zelfs voor de mensen die geen alcohol drinken heeft Tess recepten.

Een cocktail is meer dan wat drankjes door elkaar schudden en in een chique glas schenken.  Voordat je ook maar een druppel alcohol mag schenken, leert Tess Posthumus je eerst een heleboel meer over de verschillende soorten drank én wat er allemaal bij het maken van een cocktail komt kijken. En dat is een heleboel. De eerste 60 pagina’s zijn compleet gewijd aan de herkomst van verschillende soorten alcohol, suiker&siropen, garneringen, glazen, bartools en technieken. Voor degene die zich echt het vak van cocktails maken eigen wilt maken kan zijn geluk niet op met dit boek. Haarfijn wordt het verhaal achter cocktails maken uitgelegd om vervolgens de lezer te verblijden met tientallen recepten.

De cocktailrecepten zijn onderverdeeld in verschillende themahoofdstukken. Cocktails kan je niet vroeg genoeg drinken volgens sommigen en daarom is er een Bloody Mary Breakfast hoofdstuk. Meer van het mooie weer, neem dan een kijkje in het hoofdstuk genaamd Terrasweer. Hondenweer, borreltijd, opkikkers en slaapmutsjes, voor ieder moment van de dag en voor elk soort weer is er wel een cocktail. De recepten zijn duidelijk en overzichtelijk opgesteld en overal wordt de methode, het glas en de garnering aangegeven. Zo kom je altijd goed voor de dag bij je vrienden op een cocktailavond.

De fotografie is echt subliem in dit boek, veel sfeerfoto’s maar ook het eindresultaat van de cocktail. Het zorgt ervoor dat je snel zelf aan de slag wilt gaan. Met een basis cocktailset en een kleine drankvoorraad heb je nog uren plezier aan het Cocktails met Tess boek. En wie weet, ben jij wel de volgende beste (vrouwelijke) bartender. Cheers to five hearts!

Cocktails met Tess

1  2  3  4  5

's Werelds beste vrouwelijke bartender laat zien hoe je thuis in een handomdraai de allerlekkerste cocktails maakt. Tess Posthumus geeft haar favoriete recepten prijs; van klassiekers als Bloody Mary en Whiskey Sour, alcoholvrije Virgin Mary Mule en Rosemary's Pear tot haar signatures Thai Mojito en de Killer Cocktail. Naast meer dan 100 cocktails vertelt Tess anekdotes, geeft ze informatie over dranksoorten, cocktailglazen, tools en technieken en toont ze je stap voor stap de kneepjes van het vak.

Tess Posthumus (1988) rondde in 2014 haar Master Sociologie af aan de Universiteit van Amsterdam. Al tijdens haar studie werd ze stapelverliefd op de wonderschone wereld van het mixen. Sinds 2009 werkt ze bij de gerenommeerde cocktailbar Door 74 in Amsterdam. Haar talent is niet onopgemerkt gebleven: ze won diverse (inter)nationale competities, mag zichzelf de beste bartender van Nederland noemen en werd in 2015 in Kaapstad benoemd tot 'World's Best Female Bartender'. Inmiddels reist Tess de wereld over om haar kennis van het vak te delen, werkt ze als consultant voor Gall&Gall en schrijft ze voor Het Parool en diverse horecavakbladen.
    #cocktailsmettess