Recensie: In de familie RECENSIE

Nina Satijn is een jonge fotograaf die nog maar een paar maanden in Amsterdam woont. Ze is haar leven aan het opbouwen en zoekt naar een balans tussen werk en privé. Haar vader is Boudewijn Satijn, minister van Veiligheid & Justitie. Het is verkiezingstijd en Boudewijn is de beoogd premier van Nederland. Haar oma Emma is een belangrijke persoon voor Nina. Toen Nina zes was is haar moeder overleden en Emma heeft een grote en bepalende rol in de opvoeding van Nina gespeeld. Emma is nog steeds het belangrijkste klankbord van Nina.

Nina rijdt op een dag naar Emma om iets met haar te bespreken, maar vindt haar dood op de grond in haar woonkamer in Wassenaar. Emma is niet de eerste oude(re) vrouw die in Wassenaar vermoord wordt gevonden. En ook niet de laatste … Nina is vastbesloten de dader te vinden, no matter what.

‘In de familie’ is geschreven door Joyce Spijker, haar eerste thriller nadat ze eerst Spotlight heeft geschreven. ‘In de familie’ is een bijzonder actuele thriller. Niet in de laatste plaats omdat het verhaal zich afspeelt tegen de achtergrond van de Tweede Kamer-verkiezingen, die we in maart 2017 in werkelijkheid ook weer hebben. Politiek Den Haag is voortdurend aanwezig in dit boek.

TBS-beleid is natuurlijk altijd een gevoelig thema en ook Boudewijn heeft hier als minister van Veiligheid en Justitie mee te maken. In dit geval wordt een voormalig TBS-patiënt verdacht van de moorden. En zeker de eerste moord doet erg denken aan de moord op voormalig minister Els Borst, waarmee het kringetje naar de politiek weer rond is.

Boudewijn is politicus in hart en nieren en heeft zijn hele leven toegewerkt naar dat ene moment waarop zijn partij de grootste is en hij minister-president wordt. Hij is gewend is de zaken naar zijn hand te zetten. Als de wijze waarop de politie het onderzoek naar de dood van zijn moeder uitvoert hem niet bevalt, regelt hij zonder meer dat de verantwoordelijke wordt vervangen. Geen bevoegdheid van een minister eigenlijk, zo onderkent iedereen, maar het gebeurt wel …

De hoofdstukken zijn kort en zonder moeilijk taalgebruik. Het verhaal beslaat een periode van een kleine twee weken en wordt chronologisch verteld. Ieder hoofdstuk vertelt het verhaal vanuit het perspectief van een andere persoon. Als lezer denk je hierdoor steeds een stapje voor te zijn op Nina en dichter bij de oplossing te komen. Nina is dan wel de hoofdpersoon van ‘In de familie’, maar vele andere personen komen voorbij en laten hun licht op de situatie schijnen.

Zo heb je natuurlijk Boudewijn, de vader van Nina, zijn tweede vrouw Marsala en hun dochter Merlot. Een andere belangrijke rol is weggelegd voor Lars, de politiek assistent van Boudewijn. Gaandeweg het verhaal komt hij steeds meer in contact met Nina en helpt haar de onderste steen boven te krijgen. Een laatste belangrijke persoon is Valentijn, niemand weet precies wat voor relatie hij had met Emma, maar iedereen verdenkt juist hem van de moorden …

Nina denkt er echter anders over en doet haar uiterste best om te ware toedracht te achterhalen. Ze deinst er niet voor terug om ’s avonds het verzegelde huis van haar oma te betreden (want het is toch ook haar huis). Stukje bij beetje en met de goede hulp van Lars krijgt ze steeds meer inzicht in wat er gebeurd is, nu en vroeger. Zo stuit ze op wat oude geheimen ...

Afgezien van een paar kleine dingen, is ‘In de familie’ een heel geloofwaardig verhaal dat goed in elkaar zit. Er doen veel personages mee aan het verhaal, er is veel dialoog en voortdurend afwisseling van locatie. Dit maakt het verhaal dynamisch en ondanks de complexiteit klopt het.

Tel bij dit alles op dat ‘In de familie’ prettig geschreven is, het boek vlot leest én dat Spijker geslaagd is in een aantal verrassende wendingen en je hebt een geslaagde Nederlandstalige thriller!

In de familie

1  2  3  4  5

Nina Satijn is een jonge fotografe, op zoek naar haar plek in het leven. Ze is single na een lange relatie en vindt steun bij haar oma Emma, die haar na de vroege dood van haar moeder voornamelijk heeft opgevoed. Nina’s vader Boudewijn, minister van Justitie en Veiligheid en bij een volgende kabinetsperiode in de race voor het premierschap, heeft zich tijdens de opvoeding nauwelijks om haar bekommerd en hertrouwde al snel met de mooie Marsala.

Als Nina op een dag bij Emma op bezoek gaat, vindt ze haar op de grond in de woonkamer in haar huis in Wassenaar. Vermoord. Ze besluit alles op alles te zetten om de dader te vinden en de dood van haar geliefde oma te wreken.