Recensie: Het nest RECENSIE

Bijna iedereen zou wel eens meer geld willen hebben. Zich eens geen zorgen hoeven maken over wat je in een maand uitgeeft en hoeveel geld er nog op de bankrekening staat. Maar als je over rijke mensen leest, lijkt het wel, dat hoe rijker je bent, hoe meer alles om (het vergaren van zoveel mogelijk) geld lijkt te draaien. En ook (of vooral?) hebben mensen met geld en status ook zo hun problemen.

Elke familie heeft zo haar problemen. De Plumbs alleen wat meer dan andere. Na jaren van onderhuidse spanningen barst uiteindelijk de bom wanneer Melody, Beatrice en Jack Plumb in een restaurant hun charismatische maar roekeloze broer Leo opwachten, die net uit een afkickkliniek komt. Een paar maanden daarvoor heeft Leo, dronken achter het stuur, een ongeluk veroorzaakt met ernstige gevolgen voor zijn jonge bijrijdster. De kosten daarvan hebben een groot gat geslagen in de erfenis waarop iedereen had gerekend. Lukt het Leo's broer en zussen om hem zo onder druk te zetten dat hij het verdampte geld terugverdient?

‘Het Nest’ leest een beetje als Gossip Girl voor volwassenen. Je ervaart de gebeurtenissen door de ogen van de verschillende leden van de familie Plumb en hun aanhang. Deze verhalen leveren een goed beeld op van de diverse personages, hun tekortkomingen en hun problemen. Allemaal hebben ze één overeenkomst; niet dat ze familie van elkaar zijn, maar geld. De titel van het boek ‘Het Nest’ slaat op een groot geldbedrag, dat vast is gezet totdat de familieleden een bepaalde leeftijd bereiken. Er is alleen één klein probleem: de erfenis is grotendeels opgegaan aan het ongeluk van hun broer Leo. Aan Leo nu de klus om dit geld terug te gaan betalen.

De frequente wisseling tussen de verschillende personages levert soms verwarring op. Je weet soms niet meer wie wie is en wat hun onderlinge familiebanden zijn. De auteur Cynthia D’arprix Sweeny had hiervoor best een stamboom bij het boek kunnen voegen, waardoor dit net wat overzichtelijk wordt. Wel neemt Sweeny de tijd om zich in te leven in elk personage en hierbij wordt ook teruggeblikt naar het verleden. Hierbij leer je deze personen echt kennen en komt er toegankelijke problematiek voorbij. Denk hierbij aan geldproblemen, Writers Block, het uit de kast komen en het vinden van je identiteit. Hierdoor komen de verschillende personen als het ware dichter bij de lezer te staan.

New York is door de aanslag op de Twin Towers onherstelbaar beschadigd. Deze gebeurtenis heeft invloed gehad op elke Amerikaan. Dit gevoel is ook terug te vinden in het boek. Neem hierbij het verhaal van Tommy, die door de aanslag zijn vrouw verliest. Hij gaat daarom puin ruimen in het rampgebied, in de hoop bezittingen van zijn vrouw terug te vinden. Dit zet de emoties op scherp en geven het boek een extra dimensie en betekenis. Ook Bea, die ooit een succesvol schrijver was, en nu faalt om aan de verwachtingen te voldoen, roept bepaalde emoties op. Zij is een schoolvoorbeeld van wat hypes en torenhoge verwachtingen met je kunnen doen.

‘Het Nest’ laat op directe en emotionele wijze de verstikkende kracht van geld zien. Het smeedt en verbreekt relaties, het beïnvloedt keuzes en maakt je als mens misschien wel doodongelukkig. Het boek leert ons ook dat iedereen, zowel arm als rijk, zorgen heeft. Wel wordt er binnen het verhaal vaak gewisseld tussen personages, wat soms verwarring kan opleveren. Voor liefhebbers van verhalen met een persoonlijke diepgang en uitvoerige beschrijvingen.

Het nest

1  2  3  4  5

'Het nest' is een haarscherpe roman over de kracht van familiebanden en vriendschap, over hoezeer we op anderen steunen maar hen ook teleurstellen, en over de verstikkende invloed van geld.