Recensie: Mislukt RECENSIE

Loïs is ten einde raad als ze haar studentenkamer uit moet. Ze heeft geen idee waar ze moet gaan wonen. Dan biedt Giel, een jongen die ook bij haar op de kunstacademie zit, haar aan om een aantal nachten bij hem te slapen totdat Loïs een kamer heeft gevonden. Loïs’ wereld lijkt stil te staan door dit aanbod, maar ze besluit het alsnog te doen. Wel zoekt ze door naar haar eigen kamer. Ze komt terecht bij een kamer in het huis van mevrouw De Vogel. Vanaf het moment dat Loïs daar gaat wonen, komt haar leven op de kop te staan.

Het vorige boek van Iris Boter, Zwaartekracht, heb ik een aantal jaar terug gelezen. Ik moet zeggen dat ik niet weg was van dat boek. Het sprak me totaal niet aan. Maar na het lezen van Mislukt ben ik echt fan van Iris Boter. Ik vond het boek zo goed! Misschien komt het wel omdat ik lage verwachtingen had, maar toch. Ik kan zeker zeggen dat dit een van de weinige boeken is dat me écht heeft verrast.

De eerste zin van het verhaal begint gelijk goed: ‘Toen Valerie van Henegouwen de kantine van de kunstacademie binnen kwam lopen, wist ik meteen dat het een heel ander jaar zou worden dan ik me had voorgesteld. Shit.’ Na het teruglezen van die eerste zin kan ik zeker verklappen dat ze een heel ander jaar zou krijgen dan ze zich had voorgesteld! Dus al vanaf het eerst moment wordt je het leven van Loïs ingezogen. Je komt erachter dat Loïs best een treurig leven heeft geleden. Ze heeft geen goede relatie met haar ouders, en het liefst is ze dus zo ver mogelijk bij hen vandaan. Veel vriendinnen heeft ze ook niet. In haar optiek heeft ze alleen Giel. En laat Giel nou net een leuke en knappe jongen zijn die haar heel toevallig een slaapplek aanbiedt. Er bloeit een ware romance tussen hen op en vanaf dat moment kan het geluk van Loïs niet meer op, totdat ze dus besluit om bij mevrouw De Vogel te gaan wonen…

Loïs als personage fleurt in het verhaal helemaal op. In het begin was ze het liefst onzichtbaar en zat ze bij wijze van spreken constant in een hoekje gekropen. Ze hield bij voorkeur iedereen op afstand. Maar gedurende het boek verandert Loïs. Ze kruipt uit haar eigen comfortzone en besluit voor haarzelf op te komen. Hoe ze dat gaat doen ga ik absoluut niet zeggen, want dat zal heel het verhaal verpesten. Na een bladzijde of 100 vindt er (op een positieve manier, natuurlijk!) wending plaats. Ik durf te wedden dat deze wenteling niemand aan heeft zien komen.

Daarom raad ik aan: ga met zo min mogelijk voorkennis dit boek lezen. Dan ga je er, net als ik, erg van genieten. Vanaf het moment van de wenteling wordt het tempo qua lezen verhoogd. Je wil als lezer namelijk weten wat er in hemelsnaam aan de hand is. Dat kon ik echt bij mezelf merken. Ik las dit boek in de trein, en tijdens een overstap van 5 minuutjes ga ik altijd even op mijn mobiel zitten. Maar niet toen ik dit boek bij me had! Nee, ik moest en zal die 5 minuutjes extra pakken om te lezen.

Mislukt van Iris Boter vond ik dus een onwijs sterk en goed verhaal. Er komt een wending in voor waar ik je absoluut niks over ga vertellen, want geloof me: dit wil je zelf meemaken. Ik kan dit boek aan iedereen aanraden die bijvoorbeeld in een leesdip zit. Het boek is namelijk erg dun en je vliegt er zo doorheen. Alhoewel ik Zwaartekracht van Iris Boter niks vond, heeft Mislukt de kans om een van mijn favoriete boeken van dit jaar te worden.

Mislukt

1  2  3  4  5

Zou jij het verleden veranderen als je dat kon??
    Loïs krijgt die kans – maar tegen welke prijs?

Loïs zit op de kunstacademie. Niemand mag haar goed verborgen geheim weten en daarom houdt ze iedereen op afstand. Zelfs die lieve en leuke Giel.
    Als Loïs haar studentenkamer uit moet, biedt Giel aan om te helpen en dan blijkt dat hij haar wel ziet zitten. Loïs vindt het doodeng en geweldig tegelijk. Al snel vindt ze een kamer bij mevrouw De Vogel in huis. Maar er gebeuren vreemde dingen: de kat lijkt haar te herkennen en Loïs kan opeens prachtig pianospelen, zonder dat ze dat ooit geleerd heeft.

Door Giel breekt er een andere tijd aan. Loïs bloeit helemaal op. Liefde is niet zo moeilijk als ze dacht. Toch mag hij nog steeds niet te dichtbij komen, maar hoelang blijft hij dat accepteren? Dan valt Loïs van de trap en wordt alles anders. Alles.