Recensie: Run baby run RECENSIE

Hardlopen lijkt de laatste jaren steeds populairder te worden. Dit heeft waarschijnlijk te maken heeft met het feit dat je er geen duur sportschool abonnement voor nodig hebt en je er vooral jezelf met sportoutfit en een paar sportschoenen voor nodig hebt, je het kunt doen wanneer je wilt en je dan vervolgens zelf kunt bepalen hoe lang of hoe ver je gaat.
Ondanks dat hardlopen dus vooral  'doen' lijkt, wordt er ook veel over gediscussieerd en is er ook veel over te lezen maar dan vooral in biografieën en informatieve artikelen. En toen was daar Run baby run!

'Soms is hardlopen het enige dat je op de been houdt'. Dat is het citaat op de cover van Run baby run en is op de hoofdpersonen in het boek erg van toepassing, maar hoogstwaarschijnlijk ook voor heel veel andere lopers. Hardlopen is goed voor de conditie, maar voor veel mensen ook een manier om het hoofd leeg te maken door te focussen op het lichaam of soms de omgeving waarin je loopt.

Zelf ben ik nu zo'n anderhalf jaar geleden serieus begonnen met hardlopen. Eerst met de befaamde podcast serie 'start to run 0 tot 5 kilometer' met Evy Gruyaert (de Vlaamse belichaming van het hardlopen). Na deze serie afgerond te hebben, ging ik fanatiek door met de 10 kilometer serie. Ik was namelijk aan het trainen voor mijn allereerste obstakel run en het leek me goed om een goede basisconditie te hebben. Na de obstakelrun ben ik blijven hardlopen, maar had ik plotseling last van een knieblessure (vergelijkbaar met die van Nydia in het boek). Dit betekende rust, naar de fysiotherapeut, oefeningen doen en langzaam weer terug opbouwen...

Uiteindelijk ben ik blijven hardlopen en 'obstakel runnen', maar ben ik sindsdien steeds blijven hangen tussen de 5 en 10 kilometer met periodes waarin ik (bijna) 10 kilometer loop maar ook periodes waarin mijn conditie weer verslechterd is en ik 'maar' iets meer dan 5 kilometer loop. Veel niet-lopers of beginnende lopers onder jullie zullen denken 'dat is toch prima?!', maar wanneer je het hardloopvirus eenmaal te pakken hebt, zul je merken dat je conditie verbetert en je daarom ook steeds je doelen bij blijft stellen. Als je eenmaal hebt geproefd van die 10 kilometer wil je dit vasthouden en wanneer je merkt dat je dit steeds gemakkelijker kunt volhouden, denk je 'hmm, misschien is 11 of 12 kilometer lopen ook wel te doen' of 'misschien kan ik dit wel sneller'. En zo komt het dat je steeds probeert om je doelen bij te stellen. Dat is ook precies hoe Run baby run ter wereld is gekomen.

Aan de ene kant is daar het verhaal van Nydia en Hans die elkaar ontmoeten bij het Dreamteam van Runner's World waar zij door een bekende trainer worden klaargestoomd om de marathon van Rotterdam (april 2013) te lopen. Wanneer ze elkaar zo'n anderhalf jaar later weer tegen het lijf lopen sluiten ze een weddenschap af, namelijk dat ze allebei eind september 2015 de marathon van Berlijn zullen lopen maar dan sneller dan de vorige marathon die ze samen liepen.

Het verhaal begint dus zo'n jaar voor D-day en laat zien hoe zowel Nydia als Hans zich klaar hebben gemaakt voor deze marathon. Hierbij zijn ze beide erg openhartig over hun privéleven, werk, trainingen en opofferingen, maar ook over lichamelijke zaken als blessures, naar de wc gaan voor/tijdens het hardlopen, voeding, sport bh's en ga zo maar door. Aan de andere kant wordt er in dit boek dus ook ingegaan op een heleboel zaken die je als hardloper wilt weten en waarvan je sommige dingen misschien niet aan andere lopers durft te vragen. Het staat boordevol tips, adviezen, leuke weetjes, handige links, boeken en nog zoveel meer.  Alles gewoon lekker luchtig tussen het verhaal door.

Het boek Run baby run is een opvallend boek met een neon oranje voorkant, geheel passend in stijl van het hardloopthema. In hardloopland is dit een geliefde kleur, kijk maar eens rond op de running afdeling van een willekeurige sportwinkel. Het staat vol met speelse illustraties en heeft ook een speelse lay-out.
Run baby run beschrijft hardloop perikelen vanuit verschillende oogpunten: man en vrouw, een ouder en een jonger iemand en dus ook verschillende leeftijdsfases en levensstijlen. Dit zorgt er voor dat het verhaal heel herkenbaar is als je ooit, al is het misschien maar een blauwe maandag, hardgelopen hebt. Maar ook is het heel toegankelijk als je dit nog nooit gedaan hebt.

Het is niet moeilijk om je met de hoofdpersonen te identificeren en door hun openhartigheid voel je al snel sympathie voor hen.
Verder is het verhaal van Nydia en Hans erg humoristisch geschreven en heerlijk luchtig. Het is niet een en al informatie die over je wordt uitgestort, maar ook zeker niet langdradig dat je denkt 'Ja heel vervelend voor je, maar vertel me liever wat ik moet eten voor ik ga lopen'. Het is dus zowel informatief als ontspannend, waardoor je gemakkelijk je aandacht erbij kunt houden.

Ik heb zoveel geleerd van dit boek dat ik regelmatig weetjes aan anderen vertel of ik denk; 'even opzoeken hoe dat ook alweer zat!'. Ik heb ontzettend genoten van dit boek, vond het erg leuk om te lezen en vind het een echte aanrader wanneer je geïnteresseerd bent in hardlopen. Wat mij betreft is Run baby run een soort van hardlopers basisboek waar je niet zonder wilt.

Run baby run

1  2  3  4  5

Nydia is 26, barista bij Coffeecompany, heeft een relatie (althans gisteren nog) en doet aan yoga, bootcamp en mud races. Hans is 52, doet iets hoogs bij NRC, getrouwd, twee kinderen en loopt drie keer in de week. Ze sluiten een weddenschap: wie is de snelste op de marathon van Berlijn?

Run Baby Run is het aanstekelijk geschreven verslag van twee vormen van hardlopen, twee levensstijlen en - helaas - ook onvermijdelijke dieptepunten. Het is meer dan alleen een boek over hardlopen: Run Baby Run gaat over het opzoeken van grenzen (en daar overheen gaan), doorzettingsvermogen, kwetsbaarheid en lef. Soms is de vraag niet of je de finish haalt, maar de start.

Het ideale cadeau om lopers aan te moedigen - en je daarna snel zelf gaat lezen om te snappen wat ze nou toch bezielt.