Recensie: De ijsdraak RECENSIE

De cultuurliefhebber die nog nooit van Game of Thrones gehoord heeft, heeft de afgelopen jaren onder een steen geleefd. Wereldwijd gaat het aantal kijkers richting twintig miljoen per aflevering. Toch zal de naam George R.R. Martin bij heel wat minder mensen een belletje doen rinkelen. Martin is de schrijver van de serie Het Lied van IJs en Vuur, waarop GoT gebaseerd is. Hij geldt inmiddels als een van de grootste hedendaagse fantasy-auteurs en het Amerikaanse opinieblad Time vergeleek hem metThe Lord of the Rings-schrijver Tolkien.

Nog geen fan en benieuwd of GoT wat voor je is? Dan zou je De IJsdraak kunnen proberen. De IJsdraak is een kort verhaal van de hand van Martin, dat zich afspeelt in de wereld van Het Lied van IJs en Vuur. Een wereld waarin je oom gewoon op een draak langs komt voor een bezoekje. Adara’s oom is namelijk drakenruiter in dienst van de koning. Iedere zomer komt hij op bezoek en mede daarom houden haar broer en zus zo van die tijd van het jaar. Adara zelf houdt meer van de winter. Niet alleen omdat kou haar niet deert, ook omdat dat het enige seizoen is waarin de ijsdraak zich laat zien.

Niemand heeft ooit een ijsdraak kunnen temmen en overal waar dit legendarische wezen komt, laat het een spoor van sneeuw en vrieskou achter. Maar als echt winterkind is Adara niet bang voor de ijsdraak. Als ze vijf is, vliegt ze zelfs voor het eerst op zijn rug mee. De jaren daarop vliegen ze samen steeds vaker en steeds verder. Tot haar jonge leventje ruw wordt verstoord door oorlog. Het leger van de koning lijdt nederlaag op nederlaag en zelfs de drakenruiters worden één voor één verslagen. De vuurdraken van de vijand komen steeds dichter in de buurt van Adara’s dorp en vluchten lijkt de enige keuze. Maar dat zou betekenen dat Adara haar ijsdraak moet achterlaten…

De IJsdraak werd in 1980 al als kort verhaal gepubliceerd. In 2006 werd de vertelling aangevuld met illustraties van Luis Royo, een Spaanse illustrator. Royo staat bekend om zijn weelderige fantasytekeningen en deze passen perfect bij de GoT-wereld zoals we die uit de serie kennen. Dankzij zijn gedetailleerde potloodtekeningen komt De IJsdraak bijna voor je ogen tot leven. Het is dat het verhaal niet direct geschikt is voor de tere kinderziel, en ook de afbeeldingen laten er geen twijfel over bestaan dat Adara in een harde wereld leeft. Toch kun je je zo voorstellen dat zo’n rijkelijk geïllustreerd boek prima zou werken als voorleesboek.

Misschien dat de afbeeldingen zelfs iets teveel het verhaal overheersen in deze uitgave van het boek. Op sommige pagina’s worden zinnen abrupt afgekapt worden en pas op de volgende pagina vervolgd, om voldoende ruimte te geven aan de tekeningen. Maar ondanks dat leest De IJsdraak heel makkelijk weg. Het is een klassiek sprookje over anders-zijn, de liefde van en voor je familie en een ongewone vriendschap met een bijzonder wezen. Ook in een kort verhaal dat duidelijk voor een wat jonger publiek geschreven is, weet Martin de wereld van GoT en vooral de legendarische ijsdraak tot leven te brengen.

Dit dunnetje van Martin is geen knaller, maar gewoon leuk. Leuk als kennismaking voor nog-niet-fans en leuk als tussendoortje tijdens het wachten voor GoT-fans. Maar bewaar dit boekje liever tot de temperatuur wat gedaald is. De IJsdraak werkt beter terwijl het buiten kou is en stormt, dan met 30 graden op de thermometer!

De Ijsdraak (geïllustreerde editie )

1  2  3  4  5

De IJsdraak is de perfecte introductie tot de wereld van Het Lied van IJs en Vuur van auteur George R.R. Martin, wiens boeken de inspiratie vormden voor de HBO tv-serie Game of Thrones.

In de wereld van Het Lied van IJs en Vuur is de ijsdraak een legendarisch wezen dat ieder mens angst aanjaagt. Niemand heeft het beest ooit kunnen temmen, en als hij overvliegt, laat hij een spoor van sneeuw en gruwelijke vrieskou achter. Maar Adara is een echt winterkind, geboren in de strengste winter die haar volk ooit heeft gezien. Zij is niet bang voor ijsdraken.
    Nog voordat ze vijf jaar oud is, vliegt Adara al mee op de brede, koude rug van de draak. Maar als twee jaar later, op een kalme zomerdag, ineens vuurdraken uit het noorden over de boerderij van Adara en haar familie vliegen, is het uit met de pret. Alleen een winterkind - en de ijsdraak die haar lief heeft - kunnen de wereld redden van de ondergang.