Recensie: De angst van de Wijze RECENSIE

Na het lezen van ‘De Naam van De Wind’ begin je je als lezer toch steeds meer af te vragen hoe de talentvolle held Kvothe transformeert in de teruggetrokken herbergier Kote. Welke gebeurtenissen hebben tot deze verandering geleid? In het vervolgdeel van de trilogie, genaamd ‘De angst van de Wijze’ zal steeds meer antwoord gegeven worden op deze vraag.

‘Er zijn drie dingen die alle wijze mannen vrezen: storm op zee, een maanloze nacht, en de woede van een heer.’

Een escalerende machtsstrijd met een machtige edelman dwingt Kvothe, de held uit ‘De naam van de wind’, om de Universiteit te verlaten en zijn geluk elders te beproeven. Zwervend, berooid en alleen reist hij naar Vintas, waar hij algauw verstrikt raakt in de politieke intriges van het koningshuis. Terwijl hij machtige vrienden probeert te maken, ontdekt Kvothe een plan voor een aanslag. En ook ontmoet hij Felurian, de onweerstaanbare fee die met haar betovering al menig man in het ongeluk heeft gestort. Door haar leert Kvothe veel over de aard en de magische aantrekkingskracht van vrouwen.

Ook in ‘De angst van de wijze’ lopen verschillende verhaallijnen door elkaar heen. Kvothe zet de zoektocht naar de moordenaars van zijn ouders, de Chandrian, voort. De onbeantwoorde vragen hierin zorgen nog steeds voor veel onrust en onzekerheid over zijn identiteit. Daarbij probeert hij na zijn heldendaden in ‘De Naam van de Wind’ om te gaan met zijn nieuw verworven beroemdheid, wat niet altijd even gemakkelijk is. Dappere daden leveren namelijk niet alleen macht en vrienden op, ze gaan ook samen met vijanden, die je soms naar het leven staan.

Ook ‘De Angst van de Wijze’ draait volledig om Kvothe en dit personage zorgt opnieuw voor veel herkenbaarheid en sympathie. Auteur Patrick Rothfuss zet Kvothe namelijk neer als een talentvolle, eigenwijze jongeman, die nog steeds worstelt met geld en vijanden. Juist de combinatie van heldendaden en bravoure aan de ene kant en onervarenheid en zijn zoektocht naar een eigen identiteit aan de andere kant zorgen voor een geloofwaardige persoonlijkheid. Ook leveren deze eigenschappen nogal eens ongemakkelijke, lastige en soms gevaarlijke situaties op. De zoektocht naar de moordenaars van zijn vader en moeder geven het hele verhaal een duister tintje.

Ondanks de vele bladzijdes leest het boek gemakkelijk weg. Dit is voornamelijk te danken aan de prettige en toegankelijke schrijfstijl van Rothfuss met een goed gevoel voor poëzie en filosofie. Alhoewel niet alle aspecten van het verhaal even origineel zijn, weet Rothfuss ze op een verfrissende manier te presenteren. Naast Kvothe zijn er genoeg andere interessante personages waar je meer over zou willen weten. Ook zijn de verschillende soorten magie op natuurlijke wijze in het verhaal verweven. Ten slotte zorgen de politieke intriges en gevaarlijke vijanden voor de spanning in het boek.

Concluderend is ‘De Angst van de Wijze’ een waardig vervolg op ‘De Naam van de Wind’. Verfrissende epische fantasy met intrigerende en herkenbare personages, gegoten in een poëtisch en filosofisch jasje. En nu maar wachten op het laatste deel van de trilogie, die naar verwachting in 2017 verschijnt.

De angst van de wijze

1  2  3  4  5

'Er zijn drie dingen die alle wijze mannen vrezen: storm op zee, een maanloze nacht, en de woede van een heer.' Een escalerende machtsstrijd met een machtige edelman dwingt Kvothe, de held uit De naam van de wind, om de Universiteit te verlaten en zijn geluk elders te beproeven. Zwervend, berooid en alleen reist hij naar Vintas, waar hij algauw verstrikt raakt in de politieke intriges van het koningshuis. Terwijl hij machtige vrienden probeert te maken, ontdekt Kvothe een plan voor een aanslag. En ook ontmoet hij Felurian, de onweerstaanbare fee die met haar betovering al menig man in het ongeluk heeft gestort. Door haar leert Kvothe veel over de aard en de magische aantrekkingskracht van vrouwen. In De angst van de wijze zet Kvothe zijn eerste stapjes op het pad naar heldendom en leert hij hoe moeilijk het leven kan zijn als je een levende legende dreigt te worden.