Recensie: Aardzee 2 RECENSIE

Wanneer je aan meesterwerken in het fantasy genre denkt, komen er namen als George R.R. Martin en Tolkien naar boven. Wie hierbij nog weleens wordt vergeten, is Ursula LeGuin, de schrijfster van de Aardzee-trilogie, waar later nog drie vervolgen op verschenen. Omdat de boeken door de jaren heen bij diverse uitgeverijen in verschillende volgorde verschenen, besloot LeGuin haar krachten met de uitgevers te bundelen om de gehele serie in de juiste volgorde te publiceren. Het resultaat daarvan zijn twee boeken. Het eerste boek bundelt de oorspronkelijke trilogie: ‘Machten van Aardzee’, ‘Tomben van Atuan’ en ‘Koning van Aardzee’. Aardzee 2 voegt de boeken ‘Tehanu’, ‘Verhalen van Aardzee’ en het nog nooit in vertaling verschenen boek ‘De andere Wind’ samen.

“De boeken uit Aardzee 1 zouden nu het best omschreven kunnen worden als Young Adult. Hoofdpersonage Ged is bijvoorbeeld negentien en ook Tenar en Arren zijn nog jong. In Aardzee 2 daarentegen breekt LeGuin met dergelijke genrerestricties. De lezer volgt in ‘Tehanu’ Ged en Tenar, wanneer ze inmiddels de middelbare leeftijd bereikt hebben en elk leven met de gevolgen van hun redding. Tenar komt in aanraking met een vreemd verminkt kind, genaamd Therru. Alhoewel de situatie haar angst aanjaagt, besluit ze haar op te voeden. De nog onontdekte krachten van het kind blijken van onschatbare waarde en zij heeft vanaf jonge leeftijd een bijzondere band met draken. Dit verhaal loopt verder door in ‘De andere Wind’ waar één van de verscheidende nieuwe personages ‘Els’ wordt geïntroduceerd. Dit deel staat in het teken van de band tussen draak en mens en de rol van magie hierin. ‘Verhalen van Aardzee’ richt zich op verschillende personages en probeert een beter beeld te schetsen van Aardzee, het ontstaan van belangrijke aspecten van deze wereld en wat het betekent om hierin te leven.”

LeGuin schrijft toegankelijke fantasy in een menselijke wereld, waar draken en magie een belangrijke rol spelen. Juist de nadruk van de menselijke aspecten in tovenaars maakt dat een personage overtuigt en de lezer zich gemakkelijk in hem of haar kan inleven. Tenar worstelt bijvoorbeeld met aan de ene kant haar verlangen om een gezin te stichten en aan de andere kant haar magische talenten. Ook tovenaar Ged moet ermee leren leven dat hij zijn magische krachten kwijt is. De auteur beschrijft hierbij heel mooi hoe een band tussen mensen, deze worsteling en eventuele wonden kunnen helen. Je ziet de personages in het boek hun eigen persoonlijke ontwikkelingen doormaken en uitgroeien tot een betere versie van zichzelf.

Alhoewel de boekenreeks al even bestaat, omschrijft het een heel actueel thema, namelijk de scheiding tussen verschillende wezens/mensen en een wereld die uit balans dreigt te raken. Daarbij speelt in ‘De andere Wind’ de dunne scheidslijn tussen leven en dood een belangrijke rol. Wanneer één aspect uit balans dreigt te raken, kan dit een hele grote invloed hebben op de rest van de omgeving. Dit is ook duidelijk te merken in de wereld waar we nu in leven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de discussies over racisme. Verschillende personages in het boek komen dichter bij elkaar om de dreigende problemen op te lossen. Het meest verrassende is hierbij wel Seserakh, die zich geheel onverwacht ontpopt tot een moedige jonge vrouw. De draken zijn in de verhalen niet constant aanwezig maar spelen een onmisbare rol in onze beeldvorming van de wereld dat ‘Aardzee’ heet.

Aardzee 2 is een prachtige en onmisbare uitgave voor elke fantasyliefhebber en fans van het werk van Ursula LeGuin. Deze bundel is vooral de moeite waard, door het nog nooit eerder in vertaling verschenen ‘De andere Wind’. LeGuin weet fantasy op een toegankelijke manier aan te bieden aan haar lezers. De menselijke kant van de intrigerende personages wordt hierbij niet geschuwd, waardoor je je gemakkelijk kunt inleven in deze personen. Het boek is net als Aardzee 1 uitgegeven in hardcover met omslag.

Aardzee 2

1  2  3  4  5

Aardzee is een klassiek heldenepos over een man van nederige komaf die opklimt tot de toppen van zijn bijzondere gaven. Het is ook een van de eerste fantasy-verhalen waarin een tovenaarsschool een belangrijke rol speelt. Het is een sleuteltekst in het fantasy-genre, die enorme invloed heeft gehad op latere schrijvers. In dit vervolg op Aardzee onderzoekt Le Guin de keerzijde van macht en magie, met speciale aandacht voor het lot van vrouwen, kinderen en machtelozen. Elk van de verhalen in deze omnibus biedt een andere kijk op de wereld van Aardzee. Het nooit eerder vertaalde De andere wind, is na ruim dertig jaar (!) een prachtig en verrassend slotakkoord van dit geliefde epos.