Recensie: Het meisje met de onderrugtattoo RECENSIE

Amy Schumer. Een aantal jaar geleden een nog onbekende vrouw, nu een zogenoemde celebrity. Begonnen als stand-upcomédienne en anno 2016 ook bekend als presentatrice en schrijfster, actrice en regisseur van haar film Trainwreck. Het meisje met de onderrugtattoo is haar boekdebuut en daarmee voegt ze auteur toe aan haar lijstje van werkzaamheden. Volgens de afterkaft is Het meisje met de onderrugtattoo “een openhartige, eerlijke en hysterische verzameling van (zeer) persoonlijke essays”. Een perfecte omschrijving van wat dit boek is.

Ook ik ben, net als vele anderen, in de ban van Amy Schumer. Alhoewel haar grappen als stand-upcomédienne soms iets te veel gaan over het onderwerp ‘seks’, vind ik haar een fascinerend persoon. Ik was dan ook erg benieuwd naar dit boek, geschreven door haarzelf. Amy opent haar verhaal met een memo aan de lezers. Dit boek is waargebeurd, zo schrijft zij. Ook is dit boek geen zelfhulp of adviesboek. Zij noemt zichzelf “een complete randdebiel” en heeft ons dus geen goede tips te bieden. BAM. De toon is meteen gezet.

Na deze memo wordt de lezer meegenomen in allerlei verhalen over onder andere Schumer’s enige onenightstand, haar rise to fame tot nu toe, de ergste dag uit haar leven, slechte gewoontes en black-outs. Dit boek laat je regelmatig hardop lachen! Ook laat dit boek je soms achter met een soort plaatsvervangende schaamte… al is schaamte iets wat de auteur zelf niet lijkt te kennen. Dit boek lijkt in veel opzichten op een van haar shows. Een combinatie van dirty talk, feminisme, verhalen over haar liefde voor eten en dat alles verpakt in een flink portie zelfspot. Zo kennen we haar.

De visuele lezers onder ons zien Amy zowaar voor zich op het podium staan. De schrijfstijl is opmerkelijk, want deze richt zich direct op de lezer, waardoor het soms even voelt alsof we samen een dialoog voeren. Maar Amy Schumer, het meisje met de onderrugtattoo, is meer dan dat. Naast de nodige humor in dit boek is er ook ruimte voor zwaardere thema’s. Zo heeft Amy het nodige meegemaakt in haar jeugd met haar (later gescheiden) ouders en zus, lijdt haar vader aan de ziekte MS, heeft zij een relatie gehad waarin zij slachtoffer werd van huiselijk geweld en is zij ontmaagd, zonder dat zij daarvoor toestemming gaf.

Ook vertelt ze over twee meisjes die zijn neergeschoten in een bioscoop, tijdens de voorstelling van haar film Trainwreck. Duidelijk geraakt door laatstgenoemde gebeurtenis, is zij zeer betrokken bij de medemens en zet zij zich in voor de verandering van de wetten rondom wapens in Amerika. Sterk in dit boek is daarmee de emotie en eerlijkheid die Schumer toont. De lezer heeft het gevoel dat zij haar echt leert kennen. Deze kwetsbaarheid en openheid zijn twee van de kwaliteiten die maken dat ik deze vrouw zo bewonder. Hiermee onderscheidt zij zich, wat mij betreft, van andere beroemdheden. Zij deinst er niet voor terug om de rest van de wereld een kijkje te geven in haar hart, hoofd en leven.

Het meisje met de onderrugtattoo is uniek in haar soort, net als Amy Schumer zelf. De lezer krijgt het idee dat Amy Schumer een soort van ‘girl next door’ is. Ze is eigenlijk net als alle andere mensen, dat idee. En alhoewel ze in het begin van haar boek schrijft dat zij niet de juiste persoon is om tips en advies te geven, is ze een mooie inspiratiebron. Ze komt over als een sterke, onafhankelijke vrouw. Ze laat zien dat je niet perfect hoeft te zijn, dat je best vrouwelijke vormen mag hebben, dat je voor jezelf op mag komen tegen wie dan ook en dat je ertoe doet. Blijft wie je bent! Een prachtige boodschap, verhult in een hartverwarmend en hilarisch jasje. Eerlijk is eerlijk, je moet houden van deze humor, maar dit boek is zeer zeker een aanrader als het gaat om het genre non-fictie (biografieën).

Het meisje met de onderrugtattoo

1  2  3  4  5

Zij is de leukste vrouw van Amerika. Misschien wel van de hele wereld. Ze houdt van provoceren, gaat geen enkele uitdaging uit de weg en is niet bang om zichzelf belachelijk te maken. Deze openhartige memoir laat de lezer zowel huiveren als hardop lachen van herkenning. Amy kijkt terug op haar jeugd, haar rise to fame, de hechte band met haar zusje Kim en haar vastberadenheid om de wereld elke dag eerlijk en humorvol tegemoet te treden.