Recensie: De misdaad van graaf Neville RECENSIE

Meestal als ik op basis van de synopsis een boek kies, heb ik de gave om enorme dikke pillen thuisgestuurd te krijgen. Ik was dan ook verbaasd toen ik het kleine dunne boekje zag waarin De misdaad van graaf Neville staat beschreven. Het verhaal telt 111 bladzijdes en lees je binnen een uur uit. De misdaad van graaf Neville kan dus meer gezien worden als een novelle in plaats van een roman. Schrijfster Amélie Nothomb schrijft origineel in het Frans en de vertaling is gedaan door Marijke Arijs.

Het gezin van graaf Neville is van adel maar heeft geen geld meer en de graaf is noodgedwongen om zijn kasteel in de Belgische Ardennen te verkopen. Hij geeft nog éénmaal een tuinfeest; een feest waar hij beroemd om is vanwege zijn uitstekende kwaliteiten als gastheer. Als een waarzegster hem echter een week ervoor verteld dat hij op zijn feest een gast gaat vermoorden, begint de onrust bij graaf Neville toe te slaan. Zal hij écht iemand vermoorden en wie dan? En is het te voorkomen?

Nadat ik was bekomen van de geringe omvang van het boek, sta ik even stil bij de kaft; tussen kanten gordijnen door kijkt een geschilderde jongedame je stiekem aan. De kaft oogt nogal creepy, máár prikkelt de nieuwsgierigheid. Amélie Nothomb staat bekend als een schrijfster van romans en verhalen met een sprookjesachtige, duistere en ironische ondertoon. Ze combineert verschillende stijlen, eeuwen, realiteiten en fantasieën tot een eigen wereld waarin haar verhalen zich afspelen.

In het begin vind ik vooral de dialogen wat simplistisch overkomen. Door de korte formuleringen vlieg ik door de bladzijdes heen zonder écht in het verhaal te komen. Ik laat me verwarren door de term 'graaf' en het verbaast me dan ook dat het boek zich afspeelt in 2014. De schrijfstijl van Amélie is makkelijk en humoristisch. Het verhaal gaat enorm snel en daardoor vraag ik me eigenlijk af wat ik nu gelezen heb als ik het boek sluit. Het verhaal zelf is doorspekt met verwijzingen naar historische en literaire stukken en heeft een typisch verrassingselement op de laatste bladzijde. Ik moet toegeven dat ik me even heb afgevraagd hoe het verhaal in hemelsnaam zou eindigen? Op geheel eigen wijze bouwt Amélie Nothomb toch een stukje spanning op.

De misdaad van graaf Neville is een kort verhaal wat het prachtig gedaan zou hebben als een klucht ter vermaak op straat in de middeleeuwen. Het is vermakelijk om even tussendoor te lezen maar op dit moment vind ik het ook niet meer dan dat.

De misdaad van graaf Néville

1  2  3  4  5

Amélie Nothomb neemt ons mee naar haar thuisland België en in het bijzonder naar het aristocratische Belgische milieu. De wereld van graven en gravinnen, buitenhuizen, golftoernooien en extravagante feesten. Maar wat stelt een adellijke titel in de eenentwintigste eeuw nog voor?

Met oog voor detail toont Nothomb de tragiek van het gezin Néville, dat nog wel een titel heeft, maar geen geld. Ze moeten het prachtige familiekasteel verkopen. Nog eenmaal zullen zij, traditiegetrouw, een een tuinfeest geven, waarbij de champagne rijkelijk zal vloeien.

Maar als een waarzegster graaf Néville voorspelt dat hij op het feest een van zijn gasten zal vermoorden, komen de familieverhoudingen op scherp te staan. Zal de voorspelling uitkomen en zal de graaf als moordenaar de geschiedenis ingaan?

De misdaad van graaf Néville is een moderne, literaire parel, die meteen aanvoelt als een classic: scherp, elegant en vol verbeeldingskracht.