Recensie: Ontspoord RECENSIE

Zack staart naar het plafond, naar de tralieachtige schaduwen die het straatlicht door de verticale raamspijlen werpt. Tralies. Dat ziet Albert wanneer hij op zijn rug in zijn kooi ligt. Zack vraagt zich af of hij kan slapen. Of hij bang is in het donker. Of hij zich ervan bewust is dat de Leeuw niet van plan is om hem nog een nacht te laten beleven. Ooit.’

Ontspoord van Mons Kallentoft en Markus Lutteman is het tweede deel in de Hercules-serie over de rechercheur Zack Herry. Het is een snelle, spannende en meeslepende thriller. Ontspoord is dan ook zeker een aanrader voor elke thrillerliefhebber!

Een jongetje, Ismail, wordt dood gevonden boven op een schoorsteen. Zack Herry en zijn team staan voor een raadsel. Vooral omdat niet veel later een video naar buiten komt waarop te zien is hoe dat zelfde jongetje opgesloten zit in een kooi en aan zijn einde komt. Zelfs uit deze video kunnen Zack en zijn team geen aanwijzingen vinden die erop wijzen waar of door wie Ismail is vermoord.

Een paar dagen later wordt er opnieuw een jongen, Albert, ontvoerd. Zack en zijn team vrezen voor het ergste nadat zij op een livestream zien dat Albert ook opgesloten zit in een kooi. Daarnaast telt een klok de 71 uren af die Albert nog te leven heeft. Het is dus letterlijk een race tegen de klok om ervoor te zorgen dat Albert blijft leven! Ondertussen raakt Zack ook nog betrokken bij een drugsdeal van zijn beste vriend. Hij zal moeten kiezen. Gaat hij Albert of zijn beste vriend redden? Of kan hij hen toch misschien beiden redden?

Ondanks dat Ontspoord het tweede deel in de Hercules-serie is, kan het boek prima op zichzelf gelezen worden. Er wordt soms heel kort verwezen naar een eerdere zaak die zich heeft afgespeeld in het boek Zack. Het is echter niet nodig om te weten wat er toen gebeurd is om dit boek goed te kunnen begrijpen. Ontspoord is vlot geschreven, waardoor je door het boek heen vliegt. Ook de korte hoofdstukjes houden het leestempo er lekker in. De gebeurtenissen in het boek volgen elkaar erg snel op, waardoor de spanning soms een beetje weg valt. Toch is dit niet heel storend.

Kallentoft & Lutteman openen Ontspoord met een stuk over de moordenaar. Ook speelt Zack Russische roulette om een jongetje te redden. Het boek begint dus gelijk lekker spannend! Hierna keer je zes dagen terug in de tijd. Het proloog maakt de lezer dus meteen nieuwsgierig naar het spelletje Russische roulette dat Zack aan het spelen is en of hij het jongetje uiteindelijk hierdoor kan redden. De spanning wordt naar mate het boek vordert geleidelijk opgebouwd. Het wordt vooral spannend naarmate de uren verstrijken die Albert nog te leven heeft en Zack er alles aan doet om hem op te sporen en te redden.

De lezer wordt in Ontspoord echt mee het onderzoek ingetrokken. De verhoren van verdachten worden uitgebreid beschreven, Zack stelt zichzelf continue vragen over het onderzoek, er komen verschillende opsporingstechnieken aan bod en zelfs de lijkschouwing wordt beschreven. Het verhaal wordt daarnaast levensecht gemaakt door Kallentoft en Lutteman doordat zij gebruik maken van verschillende actualiteiten uit de media, zoals de vluchtelingenproblematiek en de IS.

Naast het onderzoek wordt er ook veel aandacht besteed aan het uitwerken van de karakters. Zack Herry is een top rechercheur, die kampt met een drugsverslaving. In het boek wordt meerdere keren goed en uitgebreid beschreven hoe zwaar hij het heeft met zijn drugsverslaving en hoe hard hij hiertegen vecht. Daarnaast komen er ook een aantal zaken uit zijn verleden naar boven. Hierdoor kom je te weten waar zijn problemen vandaan komen.

Ook is Zack erg begaan met de slachtoffers. Dit zorgt ervoor dat de lezer met Zack mee gaat leven en veel sympathie voor hem krijgt. De andere personages in Zacks team worden minder uitgebreid beschreven. Maar voldoende om de personages tot leven te wekken. Er is in Ontspoord een goede verhouding tussen het privéleven van Zack en het onderzoek dat hij met zijn team probeert op te lossen. Dit maakt het boek interessant om te lezen.

Ontspoord heeft alles wat een goed thrillerboek moet hebben! Het is spannend, meeslepend en uniek! Het is een erg goed opgebouwd verhaal dat vanaf het begin tot het einde spannend is. Als lezer heb je ook bijna tot het eind geen idee wie de dader zou kunnen zijn. Hierdoor wil je het boek blijven lezen en niet meer wegleggen! Ontspoord maakt dan ook zeker nieuwsgierig naar het volgende boek in de Hercules-serie van Kallentoft en Lutteman!

Ontspoord

1  2  3  4  5

Op een livestream is een jongetje te zien, opgesloten in een kooi. Een klok telt de 71 uren af dat het kind nog te leven heeft. De politie staat voor een raadsel... Inspecteur Zack Herry, een toppolitieman met een verwoestende drugsverslaving, gaat met gevaar voor eigen leven achter de ontvoerder aan. Ondertussen loopt zijn eigen leven uit de hand en raakt Zack betrokken bij de drugshandel van zijn beste vriend. Terwijl de grens tussen goed en kwaad vervaagt, staat Zack voor een duivelse keuze: moet hij zijn vriend helpen of het jongetje redden?