Recensie: Terug naar de rode rivier RECENSIE

Morrow Little keert terug van haar tweejarig verblijf in Philadelphia bij haar tante. Eigenlijk zou ze daar maar een half jaar blijven, maar vanwege de oorlog is het langer geworden dan verwacht. Na een lange reis terug naar huis arriveert ze weer bij haar vader in hun blokhut aan de Rode Rivier. Hier wonen ze samen sinds ze zijn overvallen door een indianenstam en haar moeder en zusje zijn vermoord en broertje Jess is ontvoerd.

Deze herinneringen plagen haar en haar vader nog vaak. En ook nu ze net weer terug is, is er onrust in het gebied. De verschillende indianenstammen, Amerikanen en Britten kunnen het niet met elkaar eens worden en er heerst voortdurend angst. Morrow merkt dat haar vader steeds zieker aan het worden. Maar haar vader kan geen rust vinden totdat hij weet dat Morrow in goede handen is. Hij zoekt een geschikte man voor haar, maar het hart van Morrow wordt langzaam gestolen door de laatste persoon die ze zelf zou verwachten.

De voorkant van dit boek kan je afschrikken. Het oogt als een typische vrouwenroman, die alleen over liefde gaat. Maar laat dat niet je keuze bepalen. Het boek is met zijn ruim 400 bladzijdes een behoorlijke pil, maar verveelt geen seconde. Frantz heeft een prettig leesbare schrijfstijl en ondanks dat het tempo van het verhaal soms aan de lage kant is, past het perfect bij een ontluikende liefde. Als dit sneller was gegaan, was het ongeloofwaardig geworden.

Bovendien gaat het niet alleen over de liefde, maar over politieke ontwikkelingen in Amerika in de achttiende eeuw. De Britten, Amerikanen en de verschillende indianenstammen proberen naast elkaar te leven, maar zoals bekend gaat dat zeker niet gemakkelijk. Morrow en haar vader moeten voortdurend op hun hoede zijn.

Morrow wordt als personage goed uitgediept in het verhaal, waardoor je jezelf goed in haar kan inleven. Ze schildert zichzelf af als een zwak persoon, maar tijdens het lezen ervaar je dit heel anders. Ze maakt als personage een hele ontwikkeling door. Van klein meisje dat veel heeft meegemaakt, naar een jonge vrouw die alleen maar sterker wordt door alle gebeurtenissen en ervaringen in haar leven. Alle andere personages blijven wat aan de oppervlakte, omdat je ze leert kennen vanuit Morrows oogpunt.

Terug naar de Rode Rivier is een prachtig boek over liefde, vriendschap, familie en geschiedenis. De spanning loopt tijdens het verhaal alleen maar op, waardoor het geen seconde saai of eentonig wordt. De spannende gebeurtenissen volgen elkaar op en tegen het einde zou er ook zomaar eens een traan kunnen ontsnappen. Een heerlijk verhaal waardoor je je even in het koloniale Amerika van de 18de eeuw bevindt.

Terug naar de Rode Rivier

1  2  3  4  5

Morrow Little wordt nog elke dag geplaagd door de herinnering aan de overval van de indianen waarbij haar moeder omkwam en haar broertje ontvoerd werd. Nu ze een jonge vrouw is, dingen vele mannen naar haar hand. Maar zelf heeft ze haar oog al op iemand anders laten vallen, een man die haar zowel intrigeert als beangstigt. Kan ze de nagedachtenis van haar moeder en broertje bezoedelen door een huwelijk met een indiaan of moet ze zich schikken en met een man trouwen van wie ze niet houdt?