Recensie: Voor de val RECENSIE

Op een zomeravond stappen elf mensen in een privévliegtuigje. Het gaat om de bemanning, familie Bateman en hun beveiliger Gil, familie Kipling en een kunstenaar Scott Burroughs, die toevallig bij hen aan boord is beland. Achttien minuten na vertrek stort het vliegtuigje neer in zee. De enige overlevenden zijn het vierjarige jongetje JJ Bateman en Scott Burroughs die het jongetje weet te redden door een bewonderenswaardige zwemtocht door zee.

Het boek start met de belangrijkste gebeurtenis: de crash en de twee overlevenden. Daarna wordt je door Hawley meegenomen naar de periode na de crash waarin Scott en JJ verder moeten leven en allerlei overheidsinstanties onderzoek doen naar de toedracht van de crash. Vlak na de ramp wordt Scott gezien als een held die de vierjarige jongen heeft gered, maar later vragen de mensen zich af hoe hij aan boord van het vliegtuig kwam en hoe het kan dat hij de crash als enige volwassene overleefd heeft. De grote vraag is: waardoor is het vliegtuig gecrasht? Was er sprake van een menselijke fout, een technisch mankement of was het een aanslag aangezien rijke en machtige mannen aan boord waren.

Naast het onderzoek naar de crash en het ontstaan van een vriendschap tussen Scott en JJ, bevat het boek flashbacks naar de levens van de bemanning en passagiers van het vliegtuigje die het niet overleefden. Deze personages zijn goed uitgediept en het zijn heel diverse karakters. Door de geschiedenis van deze personen te beschrijven krijgen ze een gezicht en zo vallen langzaam alle puzzelstukjes van het verhaal ineen.

Waar je in het begin van het boek de conversaties en vriendschap tussen Scott en JJ wordt meegenomen, krijgt dit later in het boek minder aandacht. Het was mooi geweest als Hawley hier meer van had laten zien en had beschreven hoe dit verder gaat. Het gaat om een bijzondere band tussen twee mensen die eigenlijk het overleven van de vliegramp als enig gemeenschappelijk iets hebben.

Noah Hawley heeft al meerdere romans op zijn naam staan, daarnaast is hij auteur van de bekende Netflix-serie Fargo. Aan de filmische manier van schrijven zie je dat Hawley een serie heeft geschreven, want de schrijver weet te bewerkstelligen dat je alles zo voor je ziet, waardoor het boek tot leven komt.

Enerzijds is Voor de val een mooie roman over de band tussen Scott en JJ, maar er zitten ook veel spanningselementen in omdat de waarheid over de crash naar boven moet komen. De spanningsopbouw in het boek is sterk door wisselende perspectieven, flashbacks en sterke karakters. Het slot van het boek is verrassend, waardoor deze spannende roman zeker de moeite waard is om te lezen.

Voor de val is een ontroerende en meeslepende roman van Noah Hawley over de vriendschap tussen Scott en JJ met een sterke spanningsopbouw wat leidt tot een verrassende en emotionele climax.

Voor de val

1  2  3  4  5

Op een mistige zomeravond gaan tien mensen in Martha’s Vineyard aan boord van een klein privévliegtuigje: negen rijke mensen die daar thuishoren, en een kunstenaar die toevallig aan boord belandt. Zestien minuten later is het vliegtuig neergestort in zee. De enige overlevenden zijn een jongetje van vier en Scott Burroughs, de kunstenaar, die het kind weet te redden.
    Afgewisseld met flashbacks naar de levens van de passagiers en bemanningsleden van het vliegtuigje die het niet overleef­ den, ontvouwt zich het verhaal van Scott, het jongetje en de fragiele vriendschap die zich ontwikkelt tussen dit onwaar­ schijnlijke duo. Langzamerhand rijst het vermoeden dat er iets achter de vliegtuigcrash zat – er zijn te veel bizarre toevallig­ heden. Waarom zaten er zo veel invloedrijke mensen aan boord van deze vlucht? Was het ongeval een mechanische of een menselijke fout, of was er iets anders aan de hand?