Recensie: De beproeving RECENSIE

Nina Jensen laat haar turbulente leventje in Nederland achter en trekt naar het Deense eiland Kenning om er tijdelijk een B&B te runnen. Daar komt ze nogal letterlijk in aanraking met de plaatselijke arm der wet wanneer ze de man een kopstoot geeft en krijgt ze te maken met een hoop bemoeizuchtige bewoners. Het kleine plaatsje staat helemaal op z’n kop wanneer Nina nietsvermoedend vertelt dat ze een blonde vrouw in een witte jurk heeft gezien. De gemoederen bedaren blijkt een hele opdracht. De enige politieman van het eiland wordt ondertussen tegengewerkt door de charismatische leider van The Circle, een groepering die onlangs op de camping neergestreken is en die onduidelijke bedoelingen heeft.

In De beproeving van Marijke Verhoeven moet Nina Jensen afrekenen met haar eigen verleden in een erg eigenwijze, hechte gemeenschap. De rust die ze dacht te vinden op Kenning is ver te zoeken en haar opvliegende, impulsieve karakter speelt haar parten. Nina is niet echt een mysterieus personage, omdat ze vrij transparant is over wat ze heeft meegemaakt en hoe ze zich voelt. Het is wel gemakkelijk voor de lezer om zich in haar te verplaatsen en haar kleine kantjes maken haar interessant. Torben, de getormenteerde politieman, is een beetje een cliché. Toch is hij wel een leuke vondst, in die zin dat de dynamiek tussen hem, Nina en de rest van de gemeenschap voor de nodige vonken zorgt. De aandacht in het boek wordt vooral getrokken door Marcus Holm. Het is zijn aanwezigheid en de geheimzinnigheid rond zijn persoon die van De beproeving meer maken dan een romantisch verhaal.

Drie verhaallijnen worden met elkaar verweven. Nina en Marcus vormen de spil van het verhaal en hun intenties staan centraal. De meest opmerkelijke verhaallijn is terug te vinden in de schuingedrukte tekst die licht werpt op de gebeurtenissen van dertig jaar geleden. Deze verhaallijn vormt de kapstok van het boek en weet de aandacht vast te houden.

De beproeving bevat een aantal bovennatuurlijke elementen, maar door de vlotte schrijfstijl komt het allemaal vrij natuurlijk over. Auteur Marijke Verhoeven heeft een prettig leesbaar boek geschreven dat vanaf de eerste pagina weet te boeien. Super spannend is het niet, maar wel meeslepend en de verhaallijn rond de gebeurtenissen in 1984 is goed uitgedacht.

Hier en daar zijn er ook wat komische elementen terug te vinden. Het eiland Kenning is al een karikatuur op zichzelf. Misdaad en humor vormen vaak een moeilijke combinatie, maar Verhoeven komt er aardig mee weg. Het romantische element in het boek is geen uiterst originele toevoeging, maar het is wel leuk en maakt er een echte vrouwenthriller van.

De beproeving is het eerste deel van een trilogie rond Nina en het eiland Kenning. Het tweede deel zal verschijnen onder de titel ‘Laatste adem’, maar de datum is op dit moment nog niet bekend. De beproeving is in ieder geval een aangename kennismaking met een nieuw seriepersonage en loont de moeite voor iedereen die graag een thriller leest die ook de romantiek niet schuwt.

De beproeving

1  2  3  4  5

Het is dertig jaar geleden dat Fiona, de geest van een Vikingvrouw, op Kenning voor het laatst is gezien. Als Nina na haar aankomst op het rustige Deense eiland nietsvermoedend vertelt, dat ze een blonde vrouw in een witte jurk voorbij heeft zien rennen, is het gedaan met de rust.
    Politieman Torben Olsen probeert zo goed hij kan de gemoederen van de theatrale eilanders te bedaren. Echt druk maakt Torben zich pas over de mysterieuze psycholoog Marcus Holm, die met zijn volgelingen is neergestreken op Kenning. Is het een sekte? En wat is de rol van Marcus in de onopgeloste moord op Kenning dertig jaar terug....

De Beproeving is een romantische thriller, die zich afspeelt op het Deense eiland Kenning bevolkt door uitgesproken, kleurrijke personages. De mix van romantiek, spanning, humor en een vleugje paranormale geheimzinnigheid maakt dit eerste deel over Kenning tot een duister, heerlijk spannend en mysterieus verhaal