Recensie: Monsieur Chocolat RECENSIE

Chocolat is de eerste zwarte circusartiest die totdat hij door clown Footit wordt ontdekt een act als de kannibaal Kananga heeft. Footit weet hem over te halen om als komisch duo samen verder te gaan. Samen veroveren ze circuswereld van Parijs tijdens de Belle époque. Hun grote succes heeft echter een keerzijde als het geld, de roem en het racisme van die tijd een wig drijft tussen de twee clowns. Nadat hij een Haïtiaanse activist ontmoet in de gevangenis gaat Chocolat nadenken over zijn rol in de act en de samenwerking met Footit.

In dit waargebeurde verhaal laat Omar Sy (Chocolat) wederom een prachtig stuk acteerwerk zien. Hij kruipt in de huid van Chocolat, en wordt als het ware monsieur Chocolat. Hetzelfde geld voor James Thierrée die rol van Footit speelt. Beiden mannen laten goed de verschillende kanten van hun karakters zien. Chocolat die de altijd vrolijke clown speelt maar tegelijkertijd kampt met een ernstige gokverslaving. En Footit die op het podium de lollige clown speelt maar daarbuiten een stille, serieuze man is. Maar zeker ook complimenten voor Clotilde Hesme die Marie Hecquet, de vriendin van Chocolat, speelt en bij hem blijft tot het einde.

Het verhaal van Monsieur Chocolat laat naast het levensverhaal van een bijzondere man, ook het verhaal van die tijdsgeest zien. De meeste mensen zijn tegelijkertijd nieuwsgierig en bang voor alles wat nieuw is, wat zich vaak uit in racisme. Doordat hier in die tijd nog niet zoveel aandacht voor is moet Chocolat constant op zijn hoede zijn. Doordat hij dit niet doet en overal zijn rijkdom laat zien wordt hij opgepakt en in de gevangenis gegooid. Dit lijkt ook een keerpunt te zijn in zijn verhaal. Daarna kijkt hij kritischer naar de act die hij samen met Footit heeft en de manier waarop het publiek naar hem kijkt.

Monsieur Chocolat is een film die gemakkelijk wegkijkt. Het verhaal lijkt voort te kabbelen ondanks de heftige gebeurtenissen die er voorkomen. De film is bedoeld als tribuut aan de clown Rafael Padilla a.k.a. Chocolat. Regisseur Roschdy Zem wilde niet dat deze bijzondere man vergeten zou worden. Dit is hem zeker gelukt met deze film. Enerzijds is het een mooi eerbetoon geworden. Anderzijds is het ook triest om te zien hoe diep een mens kan gaan na zoveel succes. Alles bij elkaar een mooie film die het verdiend om bekeken te worden. Zeker een aanrader voor wie ook genoten heeft van Omar Sy in Intouchables.

Monsieur Chocolat

• Verschenen (film):

23 augustus 2016
    (dvd) september 2016

EAN 5414937033256
    Speelduur: 119:00
  • Distributeur:

Paradiso
  • Cast:

• Regisseur:

Romantisch drama

1  2  3  4  5

Het waargebeurde verhaal van de eerste zwarte circusartiest Chocolat (Omar Sy), die samen met Footit (James Thierrée) een ongezien komisch duo vormde tijdens de Belle époque in Parijs. Ze kennen een weergaloos succes tot hun vriendschap en de carrière van Chocolat door de valkuilen van de roem, de vele vrouwen en het snelle geld, de diepte ingaan. De film schetst het vergeten verhaal van een buitengewone man.