Recensie: De Da Vinci Code YA RECENSIE

Professor Robert Langdon is op werkbezoek in Parijs. Op een avond krijgt hij het vervelende bericht dat de conservator van het Louvre op een extreme wijze vermoord is. Aan Robert wordt gevraagd of hij naar de murder scène wil komen, omdat de vermoorde conservator op symbolische wijze een raadsel heeft achtergelaten. Samen met Sophie Neveu, een cryptoloog en tevens de kleindochter van de vermoorde conservator, begint Robert zijn zoektocht naar de moordenaar en de reden van de moord. Zal het ze lukken om (ongedeerd) de moordenaar te vinden?

De Da Vinci Code is een boek dat al een hele poos geleden is verschenen, maar nu in een speciaal Young Adult jasje is gestoken. Een aantal jaren geleden had ik de ‘volwassen’ editie van De Da Vinci Code gelezen en ik vond hem echt fantastisch. Net zoals dit deel weer! Voor mij was het verhaal dus niet nieuw, maar wel heb ik weer veel dingen geleerd.

Dit is dus de speciale Young Adult-editie van het originele. Ik moet zeggen dat ik niet de volwassen- en de YA-editie naast elkaar heb gehouden, dus inhoudelijk weet ik niet precies wat de verschillen zijn (qua bijvoorbeeld zinsopbouw of de informatie). Wel weet ik dat het verhaal van de YA-editie exact hetzelfde is als die van de volwassenen. De uitstraling van het boek is natuurlijk wel veranderd. De cover is allereerst best YA-achtig, door de verschillende elementen uit het boek die in de cover zijn verwerkt.

Denk hierbij aan de het blaadje met de Franse lelie en de monnik op de achtergrond. Daarbij bevat de cover de tekst: ‘Bereid je voor op een race tegen de klok’. Bovendien is het lettertype dat gebruikt wordt bij de YA-editie veel groter dan die van de volwassenen. Ikzelf vond dat erg prettig weglezen!

Het verhaal is dus hetzelfde en jeetje: wat heb ik er van genoten! De tekst op de cover maakt zijn naam echt waar, het is letterlijk een race tegen de klok. Je volgt dus professor Robert Langdon en Sophie Neveu, die proberen te achterhalen waarom de conservator vermoord is en door wie. Echter wordt het verhaal verteld vanuit meerdere perspectieven, dus ook van de daders. Hieruit kon je opmerken dat de daders Robert en Sophie inderdaad de hele tijd op de hielen zitten! Door het grote lettertype is het boek erg gemakkelijk te lezen, en door de extra spanning vlieg je er doorheen. Zelf had ik het boek binnen twee dagen uit, terwijl hij toch best dik oogt!

Kenmerkend aan de boeken van Dan Brown zijn de feiten die hij gebruikt bij het schrijven van het verhaal. Denk hierbij aan het schilderij de Mona Lisa, maar ook het verhaal over Het Laatste Avondmaal van Leonardo Da Vinci. Soms vind ik het moeilijk om te bepalen wat echt is en wat niet, zo ook waar het hele plot in de Da Vinci Code om draait: de heilige graal. Wat er over wordt beweerd kan ik niet zeggen, omdat ik dan veel te veel zou verklappen. Maar ik vraag me dus continu af: is dit echt zo? Heeft de geschiedenis zich werkelijk zo plaatsgevonden? En dat vind ik juist zo leuk aan de boeken van Dan Brown!

De Da Vinci Code vind ik een geslaagde YA-editie voor jongeren. Het boek is goed en gemakkelijk te begrijpen, ondanks de zware onderwerpen die besproken worden. Ik kan dit boek zeker aanraden! Niet alleen aan Young Adult-lezers, maar ook aan de jongere doelgroep (14+ jaar).

De Da Vinci Code YA

1  2  3  4  5

De Da Vinci Code van Dan Brown is het razend spannende boek met professor Robert Langdon in de hoofdrol. Een verhaal vol verrassende feiten over kunst, religie en wetenschap. Dit is de verkorte versie van het oorspronkelijke verhaal.

Tijdens een werkbezoek aan Parijs krijgt Robert Langdon, hoogleraar kunstgeschiedenis en symboliek, 's avonds laat te horen dat in het Louvre de conservator bruut is vermoord. Naast het lijk heeft de politie merkwaardige codes gevonden.

Samen met de Franse cryptologe Sophie Neveu begint Langdon een speurtocht naar de reden van de moord. Als ze de bizarre raadsels beginnen te doorgronden, raken ze via de werken van Leonardo Da Vinci op het spoor van een eeuwenoud mysterie en een verbijsterend geheim dat dreigt verloren te gaan...