Recensie: Demolition RECENSIE

Davis Mitchell heeft net zijn vrouw verloren bij een auto-ongeluk. Om dit verlies te verwerken en weer verder te kunnen met zijn leven lijkt hij eerst alles, letterlijk en figuurlijk, te moeten slopen. Zijn schoonvader, die ook zijn werkgever is, probeert hem te motiveren om zijn leven weer op te pakken. Dit heeft echter vooral een averechts effect. In zijn rouwverwerking maakt hij kennis met klantenservicemedewerkster Karen en haar zoon Chris. De bijzondere vriendschap die hier uiteindelijk uit voortkomt geeft hem de steun en ruimte die hij nodig heeft.

Demolition is een film waarin verdriet en humor dicht bij elkaar liggen. Het verdriet waar Davis mee kampt is bijna tastbaar, net als zijn wanhoop en behoefte om dingen te slopen. De manier waarop hij dit doet zorgt voor de humor. Hij merkt ineens dingen op en voelt de behoefte om erachter te komen waarom dit is. Zoals de krakende toiletdeur of de lekkende koelkast. Erachter komen waarom iets niet werkt zoals het hoort, is echter niet hetzelfde als het repareren.

Jake Gyllenhaal speelt Davis Mitchell op een zeer geloofwaardige wijze. Hij zet zijn personage op zo’n goede manier neer dat hij de kijker helemaal meeneemt in zijn verhaal. Ook al zijn zijn keuzes soms wat bijzonder, zoals zijn huis volledig slopen, door het goede acteerwerk is het toch begrijpelijk. Maar ook Naomi Watts die de excentrieke Karen speelt, levert een belangrijke bijdrage aan het makkelijk kunnen inleven in het verhaal. Ook zij gaat regelmatig over grenzen van de gemiddelde normen en waarden. Zoals het midden in de nacht opbellen van Davis naar aanleiding van zijn klacht die ze binnenkreeg bij de klantenservice. Haar zoon Chris wordt gespeeld door Judah Lewis, die wat mij betreft de film maakt als 15-jarige puber die heel hard op zoek is naar wie hij is en wil zijn in het leven.

Een extra pluspunt voor het verhaal is de manier waarop ze de overleden vrouw van Davis, Julia, in het verhaal laten terugkomen. In veel dingen die Davis doet die hem aan haar herinneren zie je schimmen van haar op die plek. Dit is op een mooie, geloofwaardige manier gedaan en laat ook zien dat het verdriet om iemand die je verloren hebt juist in de alledaagse momenten kan zitten.

Demolition is zeker een aanrader voor liefhebbers van dramafilms. De humor die erin verwerkt is en het goede acteerwerk maken deze film de moeite waard om te zien.

Demolition

• Verschenen (film):

8 september 2016
    (dvd) september 2016

EAN 9789461874498
    Speelduur: 96:00
  • Distributeur:

Warner Home Video
  • Cast:

• Regisseur:

Romantisch drama

1  2  3  4  5

Davis Mitchell is een succesvol zakenman die op een nacht op de spoedafdeling van het ziekenhuis belandt nadat hij net een autocrash heeft overleefd. Daar krijgt hij het aan de stok met een haperende snoepautomaat en Davis besluit een uitvoerige, en erg persoonlijke, klachtenbrief naar de fabrikant te sturen. Zijn brief komt terecht bij de knappe Karen Moreno (Naomi Watts) die op de klantenservice werkt. Gefascineerd door zijn verhaal begint Karen te antwoorden op zijn brieven: het begin van een uitzonderlijke band. Met hulp van Karen en haar zoon, en flink wat sloopwerk, begint Davis pas echt te leven. Want je kunt pas iets opnieuw opbouwen nadat je het helemaal gesloopt hebt.