Recensie: Dark Matter RECENSIE

'‘Luister naar me,’ zegt hij. ‘Je zult bang zijn, maar je kunt het jezelf toe-eigenen. Je kunt alles hebben wat je nooit hebt gehad. Het spijt me dat ik je bang moest maken, maar ik moest je hier zien te krijgen. Het spijt me echt, Jason. Ik doe dit voor ons allebei.’'

Blake Crouch is bekend geworden met de Wayward Pines-serie en de verfilming daarvan. Voor Dark Matter zijn de verwachtingen dan ook hoog! En hier heeft Blake Crouch, na een moeilijke start, dan ook zeker aan voldaan! Dark Matter is ingenieus, uniek en anders. Ook voor dit boek zijn de filmrechten al verkocht en ik ben erg benieuwd naar de film.

Jason Dessen, een natuurkundeleraar, leidt een gelukkig en tevreden leven met zijn vrouw, Daniela, en zoon, Charlie, in Chicago. Op een dag gaat hij naar zijn stamcafé om zijn oude vriend, Ryan Holder, te ontmoeten die net de Pavia-prijs heeft gewonnen. Op de terugweg naar huis wordt hij ontvoerd. Als hij weer wakker wordt is hij in een laboratorium dat hij niet kent. Met allemaal mensen die hij niet kent.

Hij weet te ontsnappen, maar komt in een huis dat niet van hem is. Hij is geen professor, maar een geweldige wetenschapper. Hij is niet meer getrouwd en heeft Charlie nooit gekregen. Hij vraagt zich af of hij gek geworden is en of zijn oude leven ooit heeft bestaan. Hij begint met zijn zoektocht naar de dimensie waar hij echt woont. Maar gaat het hem lukken om zijn Daniela en Charlie terug te vinden? Of raakt hij verloren in een wereld die hij niet kent?

Het verhaal komt in het begin moeilijk op gang. Verschillende gebeurtenissen in het boek lopen door elkaar, waardoor je niet echt lekker in het verhaal komt. Daarnaast zijn er veel dingen een tijd onduidelijk voor de lezer. Hierdoor dwalen je gedachten vaak af, terwijl je eigenlijk je gedachten bij het verhaal moet houden om het goed te begrijpen. Het zorgt er wel voor dat je gaat nadenken over wat echt is en hoe het verhaal in elkaar kan zitten. Je bent als lezer dus eigenlijk net zo onwetend over de situatie waarin Jason zich bevindt, als Jason zelf. De verschillende gebeurtenissen komen na een tijd allemaal bij elkaar en dan komt het leestempo er ook lekker in!

Blake Crouch neemt de lezer mee met de zoektocht van Jason Dessen naar zijn eigen dimensie, naar zijn eigen Daniela en Charlie. Tijdens zijn zoektocht voel je als lezer de wanhoop van Jason, je krijgt medelijden met hem en hoopt dat hij zijn Daniela en Charlie terug kan vinden. De zoektocht doet hij samen met Amanda. Ze gaan samen naar verschillende dimensies. Ongeveer in het midden van het verhaal laat Amanda hem alleen om zelf uit te zoeken hij hoe bij zijn vrouw en kind kan komen. Het is jammer dat je niet meer leest hoe het haar vergaat in het verhaal en of het haar lukt om het geluk te vinden in een andere dimensie.

Blake Crouch weet het verhaal geloofwaardig en realistisch te maken. Dit komt omdat Blake Crouch gebruik maakt van de wetenschap, in het bijzonder de kwantummechanica. Moeilijke begrippen worden duidelijk uitgelegd, zodat je als lezer weet waar het over gaat. Daarnaast spreekt het verhaal de lezer aan. Vragen als ‘Heb ik de juiste keuzes gemaakt in het leven?’ en ‘Wat als?’ komen uitgebreid aan bod in Dark matter. Ik denk dat iedereen daar wel is over nagedacht heeft. En in dit boek wordt het werkelijkheid!

Dark Matter zit vol met verrassingen en onverwachte wendingen. Soms denk je als lezer te weten waar het verhaal naar toe werkt, maar dit pakt altijd net even anders uit. Dit brengt spanning in het verhaal waardoor je blijft lezen. Blake Crouch weet een uniek, sterk en goed verhaal neer te zetten. Het is uniek, omdat je samen met Jason meegenomen wordt door de verschillende dimensies. In Dark Matter weet Blake Crouch  ook op een ingenieuze manier naar een plot toe te werken.

Het einde van Dark Matter is net zo verrassend en onvoorspelbaar als de rest van het verhaal. Je blijft met vragen zitten. Waar gaat Jason heen? Gaat het plan dat hij heeft bedacht lukken? Wat als? Het einde van Dark Matter is dus nogal open. Om het verhaal echt af te maken denk ik dat je als lezer toch graag had willen weten hoe het Jason vergaat. Hier had best nog een hoofdstukje aan gewijd mogen worden. Maar wie weet komt er nog een vervolgboek en die zou ik dan ook zeker gaan lezen!

Ondanks dat Dark Matter moeilijk op gang komt, is het boek echt de moeite waard om te lezen! Het is een verhaal dat je nog nooit eerder gelezen hebt en zal je als lezer zeker intrigeren. Het laat een blijvende indruk achter en het boek blijft door je hoofd spoken nadat je het al een tijdje uit hebt gelezen.

Dark matter

1  2  3  4  5

Het leven bestaat uit keuzes. Door één pad te kiezen, sluit je het andere af. Maar wat als dat nu eens niet zo is? Wat als je in een andere werkelijkheid dat andere pad volgt. Wat als je spijt krijgt van je keuzen? 'Ben je gelukkig met je leven?' Dat zijn de laatste woorden die Jason Desson hoort vóórdat de gemaskerde ontvoerder hem bewusteloos slaat. En voordat hij wakker wordt en merkt dat hij vastgeketend is aan een ziekenhuisbed, omgeven door mensen die hij niet kent, die gekleed zijn in beschermende pakken en een man die Jason nog nooit heeft gezien naar hem glimlacht en zegt: 'Welkom terug, vriend.' IN de wereld waarin Jason Wakker is geworden is niets zoals hij gewend is. Zijn vrouw is niet zijn vrouw. Zijn zoon is nooit geboren. Jason zelf is geen doorneeprofessor in natuurkunde. Is déze wereld of de wereld waar hij vandaan komt een droom? En zelfs als de wereld die hij zich herinnert echt is, hoe kan hij die dan ooit weer terugvinden? De antwoorden liggen in een reis die wonderlijker en afschuwelijker is dan alles wat hij zich ooit had kunnen voorstellen. Een reis die hem dwingt naar de donkerste krochten van zijn ziel te kijken, terwijl hij het moet opnemen tegen een angstaanjagende, nagenoeg onverslaanbare vijand.