Recensie: Het Brown Beauty Boek RECENSIE

Meiden met een donkere huid herkennen het vast als ik zeg dat er bijna geen boeken zijn met beautytips die geschikt zijn voor hen. Ook tijdschriften staan vol met tips voor blanke meiden en als je in een make-up winkel komt zijn er vaak maar weinig werknemers die die meiden met een donkere huid kunnen helpen om bijvoorbeeld een geschikte foundation te vinden. Benay Weltevreden besloot hier iets aan te doen en startte een blog met beautytips voor de donkere huid. Deze tips heeft ze nu verwerkt in Het Brown Beauty Boek, speciaal voor de donkere dames. “Dit boek is voor elk meisje en elke jonge vrouw die net als ik in de vele Nederlandse tijdschriften keek, maar zichzelf hierin niet terugzag.”

Het boek zelf is een feest voor het oog. De roze kaft en de glinsterende gouden letters trekken meteen de aandacht én laten eigenlijk al zien dat het om verzorging gaat. Ook de inhoud ziet er goed verzorgt uit: geen enkele pagina is saai en ze worden gevormd met foto’s, kleuren en opvallende titels. Ondanks dit ogen de pagina’s rustig, omdat er niet overmatig gebruik van is gemaakt én er niet al teveel tekst op iedere pagina staat. Een ander voordeel vind ik dat Benay niet alleen foto’s van zichzelf heeft gebruikt als ze de beautytips toepast. De tips worden ook toegepast bij meiden met een lichtere, of juist donkerdere huid.

Het Brown Beauty Boek is verdeeld in verschillende thema’s en hoofdstukken. De thema’s zijn huidverzorging, make-up, haar en styling. Benay begint met het thema “je bent mooi zoals je bent”, waarin zij vertelt waar zij vroeger mee te maken had, blonde vriendinnen met steil haar en zij die daar jaloers was met dikke kroeze krullen, en hoe zij hiermee omging. Het is goed dat zij aandacht besteed aan dit onderwerp, maar in dit eerste thema vertelt zij meer een verhaal over haar eigen onzekerheden die zij had als tiener en hoe haar make-up verslaving tot stand is gekomen, terwijl je zou verwachten dat er tips zouden staan over hoe je je goed in je vel kunt voelen.

De rest van de thema’s zijn duidelijk en bij iedere uitleg wordt ook gedemonstreerd hóe je iets het best kunt gebruiken of aanbrengen. Je kunt makkelijk de stappen volgen en de producten die Benay gebruikt in haar boek heeft iedereen meestal wel in huis, zoals poederkwasten, mascara, eyeliner en lippenstift. Hierdoor is de drempel lager om ook daadwerkelijk een look uit te proberen uit het boek. Wel merk je heel erg dat zij vooral producten gebruikt en tips geeft over producten die zij veel gebruikt. Misschien is dit ook wel logisch, maar het boek zou op dat gebied wat uigebreider kunnen. Zo legt zij bijvoorbeeld uit dat zij allee liquid eyeliner gebruikt en zij geeft ook alleen aan hoe je deze kunt gebruiken, maar voor meiden niet juist géén liquid eyeliner gebruiken is dat niet handig want zij hebben hier minder aan. In dat opzicht is het boek dus een beetje beperkt.

Het Brown Beauty Boek is een erg geschikt boek voor jonge én oudere meisjes. Er worden veel goede basistips gegeven en tips voor als je al wat meer weet over beauty en verzorging, maar dat maakt het boek juist geschikt voor iedereen. De “tutorials” zijn duidelijk en de stappen worden uitgebreid uitgelegd. Zo leer je het veel sneller dan door bijvoorbeeld te kijken naar een YouTube video. Het Brown Beauty Boek zou ik zeker aanraden voor iedereen die iets nieuws óf iets extra’s wil leren over beauty. En héél veel tips zijn ook nog eens toepasselijk bij iedere soort huidskleur, dus eigenlijk heeft iedereen er wel wat aan!

Het brown beauty-boek

1  2  3  4  5

Beauty en verzorging voor de donkere huid

Het Brown Beauty-boek komt voort ui het blog benayvaneese.nl waarop Benay tips en adviezen geeft over make-up, schoonheid en producten voor de donkere huid.

In dit boek leer je op basis van Benay's, soms verrassende, persoonlijke ervaringen, foto's en video's de basisbeginselen van het verzorgen van je huid en het gebruiken van make-up.

Geschikte make-up vinden is voor meiden met een donkere huid niet makkelijk en de beschikbare merken zijn duur, of maar kort verkrijgbaar.

In een wereld waar blank en blond, steil haar het schoonheidsideaal zijn kan het als donkere jonge vrouw moeilijk zijn om je goed te voelen over jezelf. 'Je hebt zoveel haar, kan het ook steil? Je bent te donker, onze foundations gaan maar tot die kleur.' Ook Benay liep tegen dat soort problemen aan toen ze steeds bewuster met haar uiterlijk bezig was.

Benay is geboren in Paramaribo en opgegroeid in Nederland. Ze schrijft een blog over Brown Beauty en heeft zich gaandeweg gespecialiseerd in make-up voor de donkere huid.