Recensie: Superfood voor familie en vrienden RECENSIE

Comfortfoodgerechten en ultieme klassiekers met een make-over. Met het kookboek Super Food, bewijst Jamie Oliver dat een lekkere familie maaltijd écht niet ongezond hoeft te zijn. In tegendeel! Hij laat zien dat super food niet alleen supergezond is, maar ook heel lekker! Al meer dan zeventien jaar inspireert Jamie Oliver miljoenen mensen om zelf te koken en heerlijke, verse ingrediënten te gebruiken. En dat is precies wat hij ook doet met dit boek. Van simpele gerechten voor het ontbijt tot complete ovenschotels en pastagerechten, er is voor ieder wat wils. Daarnaast bevat het boek ook een bonushoofdstuk met handige keuken hacks en tips voor koken met kids. Alles voor een healthy en happy leven!

Spannende gerechten die je smaakpupillen prikkelen, je buik vullen en je een lading nieuwe energie geven. Anno 2016, werken er steeds meer mensen aan een gezonde levensstijl, alleen hoe maak je een lekker, gezond en makkelijk recept voor het hele gezin? Jamie vertelt het je in zijn nieuwe kookboek Super Food!

Het boek opent met een hoofdstuk vol gezonde ontbijtrecepten die stuk voor stuk onder de vierhonderd calorieën blijven. Ja, zelfs de ontbijtdonuts met honing, blauwe bessen en yoghurt! De recepten zijn makkelijk opgeschreven en worden verduidelijkt aan de hand van mooie en realistische foto’s, die Jamie Oliver overigens zelf heeft gemaakt. Bij elk gerecht worden ook de voedingswaarden vermeld. Op deze manier weet je precies wat je binnen krijgt. Ook erg handig voor mensen die een streng dieet volgen.

Verder bestaat het boek nog uit de hoofdstukken; snelle happen,  gezonde klassiekers, salades, curries & stoofpotten, ovenschotels, pasta & risotto, soepen en keuken hacks. Mensen die dachten dat er in een super food boek enkel granen bowls stonden hebben het dus he-le-maal mis! Jamie heeft de recepten een twist gegeven, waardoor ze lekker en gezond zijn. Zo gebruikt hij bijvoorbeeld veel volkoren pasta, verse kruiden en weinig zout. Wat ik zelf ook een groot voordeel vind, is dat alle ingrediënten gewoon bij de supermarkt te koop zijn. Handig!

Kies maar eens één gerecht uit een boek met meer dan honderd overheerlijke recepten! Omdat ik een échte pasta liefhebber ben, heb ik gekozen voor de tonijn pasta uit de oven, een recept van Jamies’ vrouw Jools. De bereidingstijd van dit gerecht is ongeveer een uurtje, waarvan het gerecht dertig minuten in de oven moet. Het is heel makkelijk om te maken en nog een pluspuntje, de ingrediënten zijn helemaal niet duur! Jools gebruikt namelijk gewoon tonijn uit blik.

Er had van mij wel iets meer zout in het gerecht gemogen, want anders is het wel erg flauw. Maar verder is het heerlijk en de verhoudingen kloppen precies. Een lekkere en healthy maaltijd om te maken als je vriendinnen komen eten. Maak er nog een  Italiaanse salade bij en je hebt een écht feestmaaltijd!

Omdat ik op een doordeweekse dag niet veel tijd heb om te koken, maak ik vaak salades. Lekker, licht en makkelijk. De warm gerookte-forelsalade met krieltjes en bietjes maak in je nog geen dertig minuten klaar en het is weer eens iets dan een salade met kip of zalm. Het is een heerlijk gerecht en de dressing is verslavend! De vitamine D in dit gerecht laat je spieren beter presteren, een ideale maaltijd voor sporters dus.

Na het lezen van dit boek kan ik met zekerheid zeggen dat Super Food een absolute must-have is voor iedereen die opzoek is naar een happy en healthy life. (Met af en toe een choco momentje tussendoor…)

Superfood voor familie en vrienden

1  2  3  4  5

Jamie Olivers nieuwe boek Super food voor familie en vrienden is zijn 18e kookboek! Na het succes van Jamie's super food voor elke dag komt Jamie Oliver met een vervolg, een kookboek vol superfood-recepten voor het hele gezin. Trakteer jezelf én je familie en vrienden op een heerlijke en gezonde maaltijd! Jamie Oliver laat zien dat super food niet alleen supergezond is maar ook superlekker, met gerechten die het heel makkelijk maken om een gezond eetpatroon te ontwikkelen voor het hele gezin. Het boek bevat een hoofdstuk vol gezonde ontbijtrecepten, die allemaal onder de 400 calorieën blijven. Voor lunch en diner zit je goed met de andere hoofdstukken: van Snelle happen tot Pasta & risotto, en van Ovenschotels tot Curry's & stoofpotten. Er is ook een bonushoofdstuk met Keuken hacks, vol handige tips over dingen die je van tevoren kunt klaarmaken om achter de hand te hebben voor een makkelijke maaltijd. En als je meer wilt lezen over gezonde voeding, kun je in het laatste hoofdstuk alles lezen over zuivel, eiwitten, suiker, maar ook over koken voor de kids.