Recensie: Het afscheid van de tropen RECENSIE

Lydia Cartwright’s wereld staat op zijn kop als ze na een ziekenbezoek terugkeert naar haar gezin in Malakka. Haar huis is leeg, van haar gezin geen spoor. In haar zoektocht naar hen ontdekt ze dat haar man Alec is overgeplaatst naar het platteland waar hij op haar wacht. Dolgelukkig hoopt ze zich snel met haar gezin te verenigen. Dat blijkt echter niet zo eenvoudig te zijn…

Dinah Jefferies verstaat de kunst van bloemrijk schrijven en brengt deze ook in praktijk. Zoals te verwachten bij een dergelijke stijl, vliegt ze daarmee af en toe uit de bocht, maar dat doet niets af aan de ervaring. Veel hedendaagse schrijvers zijn immers al een tijdje van dit soort schrijven afgestapt waardoor het vinden van een auteur die er wel nog voor kiest, extra leuk is. Haar schrijfstijl is dan ook zonder twijfel de grootste kracht van dit ‘Het afscheid van de tropen’. Door de gedetailleerde, uitgebreide omschrijvingen kan je je de omgeving moeiteloos voor de geest halen wat een geweldige sfeer en verwachting schept.

Daarnaast is het fijn dat er zowel van het standpunt van Emma, de oudste dochter, als vanuit het standpunt van Lydia, de moeder, wordt geschreven. Dit zorgt voor een goede afwisseling van het verhaal en voegt spanning toe aan de gebeurtenissen.

De onverwachte setting in Malakka spoort tevens aan tot wat geschiedenisonderzoek na het beëindigen van het boek waardoor je er als lezer nog iets van opsteekt. Ondanks de tijdsetting (jaren vijftig) voelt het verhaal erg actueel aan, wat bijdraagt aan de geloofwaardigheid ervan. Een prachtige cover vormt daarbij de kers op de taart.

Totale perfectie bereikt Jefferies helaas niet omwille van de slordige afwerking van bepaalde verhaallijnen en gebeurtenissen. Zo zijn er conversaties die niet compleet lijken of in een verwarrende volgorde staan, verwijzingen die niet correct worden gebruikt en personages van wie de verhaallijn erg abrupt uit de rest van het verhaal worden gezwierd.

‘Het afscheid van de tropen’ van Dinah Jefferies is een ongelofelijk beeldend geschreven verhaal waar de sfeer uit druipt. Deze bloemrijke manier van beschrijven maakt het boek tot een fijne leeservaring, al moet je er de soms mank lopende verhaalstukjes wel bijnemen. Een absolute aanrader voor iedereen die eens iets anders wilt lezen dan de doorsnee vrouwenroman.

Het afscheid van de tropen

1  2  3  4  5

Malakka, 1955. Lydia Cartwright komt van een bezoek aan een zieke vriendin thuis in een uitgestorven huis. De bedienden zijn weg, de telefoon geeft geen gehoor. Ook haar man Alec en hun twee dochters zijn verdwenen. Wanhopig zoekt Lydia contact met de Britse districtsofficier, die haar vertelt dat Alec is overgeplaatst naar het platteland. Voor Lydia is dit een onbegrijpelijke beslissing. Waarom heeft hij niet op haar gewacht? Waarom heeft hij geen bericht voor haar achtergelaten? Lydia's zoektocht naar haar gezin voert haar door een door oorlog verscheurd land. Ze wordt opgevangen door Jack Harding, een man die ze liever in haar verleden had gelaten, en probeert er op zijn plantage in te berusten dat haar familie bij een brand zou zijn omgekomen, zoals haar wordt verteld. Maar leven ze echt niet meer, of toch wel? Het afscheid van de tropen beschrijft het hartverscheurende verhaal van een door leugens verscheurde familie en hoe de liefde van een moeder de afstand van jaren en continenten kan overbruggen.

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk