Recensie: De food factor RECENSIE

Even geleden las ik het boek van 'De mooie voedselmachine', vanwege interesse en nieuwsgierigheid hoe het nu allemaal zit met de werking van de darmen en de spijsvertering etc. Dat boek was een mooie start om mee te beginnen. De food factor leek mij een mooie opvolger, waarin een 28-daags eetprogramma wordt gepresenteerd. Met dit eetprogramma, zo pleiten schrijfster Jayson & Mira Calton, kun je klachten als spierpijn, hoge bloeddruk, stemmingswisselingen en nog vele andere klachten of ziekten verminderen.

Zij zien het lichaam als een orkest. Ieder instrument draagt bij aan een unieke functie in je lichaam. Als een van de instrumenten ontbreekt of vals speelt, zal het niet optimaal klinken. De instrumenten zijn in dit geval de micronutriënten en je lichaam werkt niet optimaal wanneer je deze niet voldoende binnen krijgt. Het resultaat: vage klachten. Maar.. zie hier De food factor als DE oplossing!

Alhoewel ik gemotiveerd was om meer te leren over dit onderwerp, moet ik eerlijk zeggen dat de schok behoorlijk groot was. Op de deurmat verscheen namelijk een behoorlijk dik boek.

De toon wordt in de inleiding meteen gezet. De lezer komt erachter hoe Jayson en Mira elkaar hebben ontmoet en hoe het concept van De food factor is ontstaan. Het eerste succesverhaal van De food factor, dat smaakt naar meer en maakt nieuwsgierig!

Voor de Nederlander heeft dit boek enkele voordelen, maar ook nadelen. Allereerst richt het boek zich met name op Amerika. Alle feitjes, onderzoeken en verhalen zijn afkomstig uit Amerika. Dit is op zich leerzaam, maar het zou voor ons als Nederlander ook interessant zijn om juist de cijfers en feitjes rondom ons eigen landje te lezen. Wel is de informatie helder en duidelijk beschreven en daardoor is dit boek erg informatief.

Het tweede punt is dat beide auteurs er een typische Amerikaanse stijl op nahouden. Wat bedoel ik daar nu mee? Voor mij is deze Amerikaanse stijl dat langdradige, in herhaling vallen, waarbij ieder feitje tot de bodem wordt uitgemolken. In sommige gevallen is deze ruime informatie prettig, maar iets meer to the point zou toch fijner zijn geweest. De lezer is sneller afgeleid en het is erg aantrekkelijk om door te bladeren en stukjes tekst over te slaan.

Want... al snel ben ik ervan overtuigd dat onze eetgewoonten niet goed zijn. En dan, wil ik natuurlijk aan de slag! Let's get to work! De voorraadkast uitruimen en naar de (super)markt voor betere voedingsmiddelen! Daar zit ik op te wachten. Ze hebben mij volledig overtuigd in slechts 50 pagina's. Maar nee, zo ver was het op dat moment nog lang niet. De informatie is uitgebreid en diepgaand, waardoor het praktische op de tweede plaatst komt.

Een derde nadeel is dat wanneer je als lezer daadwerkelijk aan de slag wil met het food factor programma, je tegen een paar blokkades op loopt. Zo hebben de auteurs zelf een multivitamine op de markt gebracht. Ook raden zij bepaalde producten aan. Voor ons als Nederlander is dit onmogelijk om te krijgen en dus loop je in de keuken al snel vast met het starten van deze inspirerende leefstijl.

Het boek is leerzaam en informatief voor eenieder die interesse heeft in voedsel en gezondheid. Het boek is dus Nederlands geschreven, maar helaas wel sterk gericht op Amerika waardoor je als Nederlander na het lezen niet echt aan de slag kan met het veranderen van je voedingspatroon.

De food-factor

1  2  3  4  5

Een duidelijk en simpel eetprogramma waarmee je in 28 dagen je lichaam in balans brengt.

Het goede nieuws is dat je door middel van een aanpassing van je eetpatroon je lichaam in balans kunt brengen, waardoor (vage) klachten als slecht slapen, spierpijn, vertraagd metabolisme, stemmingswisselingen, een 'wattenhoofd', of hoge bloeddruk verdwijnen.

De micronutriënten in ons lichaam fungeren als een orkest met verschillende instrumenten. De cello, hobo, harp, xylofoon dragen ieder hun unieke geluid bij aan de symfonie, net zoals vitaminen en mineralen unieke functies in je lichaam hebben. Zoals bij elk muzikaal meesterwerk, waar veel instrumenten nodig zijn om mooie harmonieën te creëren, werken de microvoedingsstoffen samen om je lichaam sterk en gezond te houden. Als een van de instrumenten afwezig of vals is, zal het muziekstuk niet optimaal klinken; hetzelfde gebeurt als een van de micronutriënten in je lichaam afwijkt: je krijgt vage klachten.

Het mooie van De Food-factor is dat je de regels kunt toepassen binnen elk eetpatroon of dieet; of je nu glutenvrij, vegetarisch of koolhydraatarm eet.