Recensie: De woorden in haar hand RECENSIE

Helena werkt als dienstmeisje bij een boekhandelaar aan de Westermarkt in Amsterdam. Ze wil graag beter leren schrijven, maar helaas krijgt ze daar niet de kans voor. Haar werknemer ontvangt regelmatig gasten, en deze keer komt er een belangrijke gast waar hij extra trots op is, namelijk René Descartes. Descartes blijft een geruime tijd en Helena vindt de geleerde man zeer interessant. Al snel krijgen Helena en Descartes een relatie, maar weet die liefde ook stand te houden ondanks het klassenverschil?

De woorden in haar hand is de debuutroman van Guinevere Glasfurd. Het verhaal is gebaseerd op waargebeurde feiten: Descartes heeft omstreeks 1630 geruime tijd in Nederland gewoond en het is bekend dat hij een kind heeft gekregen met een dienstmeisje genaamd Helena Jans van der Strom. Verder is er over de relatie niet veel bekend, behalve dat ze nog jaren met elkaar contact hebben gehad. Deze gegevens heeft Guinevere Glasfurd als basis genomen voor haar verhaal rondom Helena.

Helena is een sympathiek personage, met haar wens om beter te leren schrijven en haar liefde voor tekenen. In een tijd dat het hoogst ongebruikelijk was voor dienstmeisjes om deze vaardigheden te hebben, snakt zij juist naar de kans om meer te leren en deze kennis ook door te kunnen geven aan andere vrouwen. Descartes, of de Monsieur zoals Helena hem noemt, wil haar daar graag mee helpen. De portrettering van Descartes is interessant, zeker omdat over zijn historische achtergrond meer bekend is. Iedereen kent zijn stelling ‘Ik denk, dus ik besta’, en in dit boek leer je in gedeeltes meer over zijn filosofie, bijvoorbeeld over de kracht van twijfelen. Descartes blijft echter niet alleen maar de ongrijpbare filosoof, maar krijgt ook een menselijke kant.

Andere personages zoals Helena’s vriendin Betje, ook een dienstmeisje, blijven wat meer op de achtergrond. Verder had Helena’s broer Thomas ook beter uitgewerkt kunnen worden. Thomas is degene die haar heeft leren schrijven en is dus heel belangrijk voor haar. Hij komt af en toe terug in het verhaal maar komt niet helemaal duidelijk naar voren.

De opvallende cover van De woorden in haar hand illustreert mooi elementen uit het verhaal. Een leuke toevoeging aan het boek is een kaartje van de Republiek der Verenigde Nederlanden voorin het boek. De schrijfstijl van Glasfurd is fijn, het verhaal is goed leesbaar en ze beschrijft het Amsterdam van de zeventiende eeuw heel beeldend.

De woorden in haar hand is een mooie historische roman over het intelligente dienstmeisje Helena. Een verhaal over liefde, de kloof tussen de sociale klassen en de wens van een jonge vrouw om te leren.

De woorden in haar hand

1  2  3  4  5

Literaire liefdesroman.
    1630, Amsterdam. Helena werkt bij een uitgever aan de Westermarkt 6, als dienstmeisje. Ze is intelligent en leert zichzelf lezen door woorden in haar hand te schrijven. In hetzelfde pand woont een excentrieke Fransman, René Descartes. Hun gesprekken leiden tot echte liefde - maar dan moet Helena vertrekken. Vrijheid zoals Descartes die in Amsterdam vindt, bestaat in de Gouden Eeuw niet voor vrouwen.
    Na jaren van verwijdering zien ze elkaar weer. Hun liefde heeft standgehouden, maar de wereld blijkt veranderd.

'Excellente debuutroman [....] Allesbehalve sentimenteel met een memorabele en sympathieke heldin.' The Times