Recensie: Like me! RECENSIE

Zilver gaat voor het eerst naar de middelbare school. Nog voor ze voor het eerst naar school gaat, is ze bang gepest te worden. Is het niet vanwege haar rode haar, dan zal het misschien wel zijn omdat ze twee moeders heeft of vanwege haar bijzondere naam: gepest worden zal ze. Terwijl zus Zonne vertelt hoe geweldig de middelbare school is, gaat Zilver er met gemengde gevoelens heen. Helaas lijkt haar voorgevoel uit te komen. Vrijwel direct ontdekt ze twee minder leuke klasgenoten, Lizz en Mila. Slechts één blik is voor Zilver voldoende. Die meiden gaan zorgen voor problemen: 'Ze heette Lizz met dubbel z. Zilver glimlachte. Lizz lachte niet terug.'

Met deze, grotendeels klassieke, setting opent Caja Cazemier haar jeugdboek Like me!. In veel elementen lijkt Like me! een versie van Spijt! van Carry Slee. Wederom wordt er een leerling gepest en buitengesloten. Wederom staan er leerlingen aan de zijlijn met een schuldgevoel. Anders is echter de manier waarop gepest wordt. Met Like me! maakt Cazemier een gruwelijke vorm van pesten bespreekbaar: pesten via social media. Daarmee sluit ze meer dan ooit aan bij de actualiteit.

Tijdens Like me! kijkt de lezer mee met Zilver, een beginnende brugklasser. Cazemier doet vanaf de eerste bladzijde haar uiterste best een zo realistisch mogelijk meisje neer te zetten. Om dat voor elkaar te krijgen, grijpt ze, soms te expliciet, naar het welbekende beeld dat eenieder van een puber heeft: een tegendraadse slungel die met zijn of haar telefoon vergroeid lijkt te zijn. Zo ook Zonne en Zilver. Selfies maken, WhatsAppen en foto's delen via Instagram lijken belangrijker dan wat dan ook ter wereld. Het is deze beschrijving die ervoor zorgt dat menig lezer vanaf de eerste bladzijde sympathie voelt voor Zilver. Het, in de basis, afstandelijke personale perspectief brengt daarbij niet veel schade aan. Zilver blijft een meisje dat sympathie verdient.

Tegelijkertijd schept Cazemier een grotendeels realistische wereld. Zeer gedetailleerd geeft ze weer hoe de eerste dagen op de middelbare school verlopen, waarbij ze akelig dichtbij de realiteit komt. Helaas bevat haar verhaal, ten gunste van het verhaaltempo, wat bijzondere of ongeloofwaardige verhaalelementen. Zo wordt er binnen de klassenapp binnen één schoolweek (en we hebben het over de brugklas) al gevraagd om antwoorden van bepaalde vakken. Ook op het gebied van de leraren laat Cazemier het een en ander liggen. De docent Nederlands en ook andere docenten laten soms onverklaarbaar en ongeloofwaardig gedrag zien, ten gunste van het verhaalverloop: 'Meneer De Haan keek de klas rond alsof hij zich nu pas afvroeg met hoeveel ze waren. 'Sluit je maar aan bij een ander groepje, of doe de opdracht met zijn tweeën, dat mag ook.' 'Kunt u dat niet regelen?' vroeg Zilver. 'Nee, organiseer het zelf maar. Zijn er nog vragen?''

Helaas bevat het verhaal ook gebeurtenissen en gedragingen die meer dan realistisch zijn. Het feit dat Zilver vanaf de eerste dag al het pispaaltje binnen de WhatsApp lijkt te zijn en er direct foto's van haar geplaatst worden op Instagram is ook in real life de harde realiteit. Ook de zogenoemde Queenstructuur die in deze klas terug te vinden is, komt heel dicht in de buurt van de echte Queen met haar 'hofdames'. Haarfijn weet Cazemier aan te wijzen hoe de banden in een klas rondom een Queen – Lizz – liggen en wat dit voor effect heeft op de klas.

Naarmate het verhaal vordert weet Cazemier Zilvers machteloze gevoel perfect over te brengen op de jonge lezer. Menig gepeste jongere zal zich kunnen herkennen in Zilver en zal haar gedachten ooit gedeeld hebben. Wel vertellen? Niet vertellen? Wellicht hebben de pesters gelijk en ben ik echt stom?

Geheel volgens de klassieke sprookjesvorm waarbij alle verhalen goed eindigen, ontpopt Zilver zich beetje voor beetje tot held van het verhaal. Met een boeiend klassengesprek sluit Cazemier haar realistische Like me! af. Het verdient een plaatsje schuin achter Spijt!. Hier en daar wat simpel en helaas wellicht wat te zoetsappig op het einde, maar zeker actueel en confronterend.

Like me!

1  2  3  4  5

Zilver is best een beetje zenuwachtig voor de brugklas. Maar dat het zo erg zou worden, had ze nooit gedacht. Geen idee waarom, maar Lizz heeft het meteen al op haar gemunt. Zilver wordt getagd in vervelende foto’s op Instagram en uitgescholden via Whatsapp. Bijna de hele klas doet mee, want Lizz maakt wel duidelijk dat wie nog met Zilver omgaat, er meteen uit ligt. Maar Lizz heeft een geheim, iets wat niemand mag weten…
    Een aangrijpend boek over pesten.

• De geest in het plafond - Emily Jackman

• Een schot in de roos - Iris Visser