Recensie: Heel Holland bakt mee RECENSIE

Heel Holland Bakt Mee is het receptenboek bij het populaire tv-programma. Dit brengt natuurlijk hoge verwachtingen met zich mee. Dit receptenboek verscheen rond de tijd dat het nieuwe seizoen van Heel Holland Bakt begon zodat je thuis ook echt kon meebakken met de deelnemers.

Een aantal van de technische opdrachten staan inderdaad in dit boek, deze kan je dus als meebakker thuis ook maken. De signatuurbaksels die de deelnemers hebben gemaakt en de spektakelstukken die je op tv ziet komen echter niet in het boek voor. In plaats daarvan vindt je in dit boek vooral klassiekers zoals New York cheesecake, sachertorte, schwarzwalderkirschtorte, appeltaart, citroen-meringuetaart en een koekhuisje. Klassiekers die, zoals bij één van de taarten wordt vermeldt, ‘op de bucketlist van iedere zichzelf respecterende bakker thuishoren’. Dit is natuurlijk zeker zo, en het is leuk om deze recepten allemaal bij elkaar in één boek te hebben, maar het is toch niet helemaal meebakken op deze manier.

De recepten in dit boek zijn over het algemeen erg duidelijk opgeschreven en worden vergezeld van veel instructiefoto’s. Bij de recepten staan ook vaak tips en weetjes van Janny, dit geeft het boek wel net dat beetje extra. Voor de meeste ingrediënten die worden gebruikt kan je gewoon terecht bij de lokale supermarkt, dat is altijd een pré. Bij de recepten staat ook een moeilijkheidsgraad vermeldt namelijk: best makkelijk, goed te doen en wow! wel moeilijk.

Het eerste recept dat ik uit Heel Holland Bakt Mee maakte is de mokkacake. Dit recept valt in de categorie ‘best makkelijk’ en dat was het ook eigenlijk wel. Het beslag kon met de mixer worden gemaakt, dat was een eitje. Daarna kon de cake de oven in en begon het onderdeel ‘ovenstaren’ zoals André van Duin zou zeggen. De cake moest na het bakken horizontaal door midden worden gesneden zodat hij gevuld kon worden met mokka-mascarpone.

Even was ik bang dat de cake niet genoeg was gerezen, dat bleek mee te vallen. Bij de mokka-mascarpone stond in het recept dat het alleen maar even door elkaar hoefde te worden geroerd. Bij mij had het toen de dikte van vla, dat blijft niet echt mooi op een cake liggen dus ik heb het maar even gemixt. Al met al was het een prima recept. Het resultaat was erg lekker.

Het tweede recept dat ik probeerde was het vlechtbrood met zes strengen. De deelnemers hadden nogal wat moeite om het brood op de juiste manier te vlechten. Ik dacht dat beter te kunnen, maar zo makkelijk bleek het echt niet te zijn. Na heel wat frustratie tijdens het vlechten zat ik met deegstrengen die helemaal uitgezakt waren. Ik heb deze toen opnieuw gerold waardoor de lucht er een beetje uit is gegaan vrees ik.

Dit brood valt in de categorie ‘goed te doen’, ik raad je aan om even een filmpje op te zoeken van tevoren want het recept legt het vlechten niet duidelijk genoeg uit. Ik heb er uiteindelijk maar een visgraadvlecht van gemaakt, leuk in je haar, leuk in je brood zou ik zeggen. Het brood was evengoed lekker, vooral toen het net uit de oven kwam.

Heel Holland Bakt Mee is een leuk en uitdagend bakboek voor de amateurbakker. Vooral als je nog niet erg gevorderd bent kan je er veel plezier aan beleven. Als je de recepten in oplopende moeilijkheidsgraad maakt, kan je er ook nog eens veel van leren.

Heel Holland bakt mee

1  2  3  4  5

Dit bakboek hoort bij seizoen 4 van de tv-hitserie Heel Holland Bakt. Wil jij de beste thuisbakker worden? Dat kan! Met het Heel Holland Bakt mee bakboek bak je namelijk mee met TV. Janny van der Heijden geeft heel veel tips en tricks en het boek bevat handige stap-voor-stap foto's, waardoor je thuis ook gemakkelijk aan de slag gaat. Zoete en hartige baksels, mergpijpjes, brood, taart, macarons, cheesecake: bak het allemaal zelf thuis mee. In het bakboek Heel Holland Bakt mee staan alle technische uitdagingen van seizoen 4 van Heel Holland Bakt. Met voorwoord van André van Duijn en Janny van der Heijden. Veel bakplezier!