Recensie: Caraval - Het Zwarte Hart RECENSIE

Scarlett en Donatella zijn zusjes die vast zitten op het eiland dat hun vader regeert. Hun vader is een verschrikkelijke man die de zussen onder de duim houdt met behulp van pijn en geweld. Scarlett droomt al jaren van Caraval, een magische voorstelling onder de leiding van Caraval-Meester Legende.

Caraval is niet zomaar een voorstelling, het is een spel vol met magie, avontuur, zelfontdekking en verraad. Als de zusjes de kans krijgen om hun vader te ontvluchten en van de magie te proeven die Caraval is, is Donatella niet te stoppen. Eenmaal aangekomen op het eiland van Caraval blijkt Donatella verdwenen te zijn en moet Scarlett het spel spelen om haar zusje te vinden. Gelukkig krijgt ze hulp van de knappe en mysterieuze Julian...

Het Zwarte Hart door Stephanie Garber komt zeker in mijn top 5 van beste gelezen boeken in 2016! En dat zegt veel met het record aantal boeken dat ik lees. Eindelijk weer een verhaal dat verbaast, vernieuwend is en je meeneemt in een magische wereld. Het is zo lastig om tegenwoordig nog originaliteit te vinden in een boek maar Stephanie Garber lukt dit met gemak. De wereld die beschreven wordt in het boek is prachtig en uitgebreid en neemt je helemaal mee in het verhaal. Het is zoals niks dat ik ooit heb gelezen.

Het Zwarte Hart is het eerste deel van "De Duisternis" maar laat me je geruststellen: dit boek heeft gewoon een einde. Je hoeft niet te wachten op nog meer delen totdat je weet wat er aan de hand is. Natuurlijk wordt op het einde de nieuwsgierigheid geprikkeld door een epiloog maar dit belooft alleen maar meer magie en ik plaats nu al deel twee op mijn must have lijstje!

Maar laten we praten over de personages. De personages hebben veel diepgang door een sterke persoonlijkheid. Maar ook door de duidelijke groei die ze doormaken in het boek. Scarlett is een personage dat zichzelf leert vinden en leert te ontdekken wat ze in haar leven wil en nodig heeft en dit in combinatie met de spanning van Carava,l zorgt voor een mooie lijn in het verhaal.

Caraval en de magie is ook prachtig beschreven. Je kan wegdromen bij de prachtige omgeving en de prachtige kleding en de vele magische wonderen die je zult vinden in het boek. Het is echt anders dan magie in de meeste fantasie verhalen en dat maakt dit boek zo geweldig. Bij Caraval krijg je een gevoel van Venetië gedoopt in een sprookjeswereld vol met intrige, leugens en spanning. En dat is het volgende onderdeel dat je zo verslaafd maakt aan het boek en het moeilijk kan wegleggen.

Het spel dat gespeeld wordt is heel erg spannend. Je bent steeds zelf aan het meedenken om alles uit te vogelen en meerdere keren heb je hele complotten in je hoofd en vele vermoedens. Maar het boek is niet voorspelbaar en dat is geweldig om te zien. In het begin was ik hier bang voor maar de vele twists zorgen dat je blijft verder lezen en je geen moment zal vervelen. Het psycologische aspect van het verhaal komt duidelijk terug in de ingewikkelde personages en het spel dat steeds verandert. Veel dingen zul je niet zien aankomen en het boek zal je blijven verassen.

Dit boek is een ontzettend grote aanrader voor iedereen die houdt van fantasie, spanning en romantiek. Het is niet te vergelijken met andere verhalen of zelfs films want het verhaal is echt uniek.

En als afsluiter dit geweldige nieuws. De filmrechten zijn al gelijk gekocht door Fox! En ik kan niet wachten tot de film uitkomt. Want als het ook maar half zo geweldig is als het boek, wordt het een favoriet.

De Duisternis 1 - Het zwarte hart

1  2  3  4  5
    (7 stemmen)

Voor fans van Night Circus and Sleep no More is er nu
    Het Zwart Hart, het eerste deel in De Duisternis-serie van Stephanie Garber.

De zussen Scarlett en Donatella ontvluchten uit angst voor hun wrede vader het kleine, afgelegen eiland waar ze wonen. Ze worden daarbij geholpen door de o zo verleidelijke maar onuitstaanbare Julian. Ze komen terecht op Dromeneiland, waar de jaarlijkse voorstelling van Caraval wordt gehouden. Het publiek speelt mee in een dodelijk spel en moet achterhalen wat fantasie is en wat echt. Vlak na aankomst op het eiland verdwijnt Donatella, en Scarlett kan maar aan één ding denken: haar zus terugvinden voor de boosaardige Meester van Caraval haar vindt en er doden vallen...