Recensie: Granen Easy RECENSIE

Verrassende, lekkere, makkelijke en gezonde recepten! Met het boek Granen Easy ontdek je de veelzijdigheid van granen. Alle recepten zijn namelijk op basis van gerst, farro, boekweitkorrels, kamut, bulgur, quinoa, rijst of spelt. Doormiddel van een handig plan legt schrijfster Anna Shillinglaw je uit hoe in acht simpele stappen een heerlijke en voedzame granenbowl maakt. Er zijn recepten voor grote en kleine trek, variërend van lichte salades tot stevige vegetarische en veganistische maaltijden of hartige schaaltjes met vlees of vis. Er is dus écht voor ieder wat wils! Wie zei dat foodbowls saai waren?!

Het boek Granen Easy bevat 73 snelle, lekkere en gezonde recepten. Van eenpansgerechten tot heerlijke salades. Je kunt dus op ieder moment van de dag een snelle en gezonde maaltijd klaarmaken, zonder dat het gaat vervelen! Het boek opent met uitleg over de basissamenstelling van een granengerecht. Erg handig, want hierdoor hoef je je niet altijd aan de recepten te houden, maar kan je ook heel makkelijk je eigen recept samenstellen.

Ook geeft schrijfster Anna Shillinglaw uitleg over het koken en het klaarmaken van de granen. Zo legt zij bijvoorbeeld uit dat je gekookte granen tot vijf dagen in de koelkast kunt bewaren. Handig voor mensen die doordeweeks weinig tot geen tijd hebben om te koken! Ook staat er bij elke granensoort bij of deze glutenvrij is of niet.

De recepten uit Granen Easy zijn heel simpel beschreven, dit maakt het soms misschien een beetje saai, maar wel duidelijk! Bij elk gerecht wordt ook de bereidingstijd vermeld. De meeste gerechten uit het boek zijn binnen vijftien minuten te bereiden. Vaak ben je zelfs langer bezig met de mooie opmaak, dan met het bereiden van het gerecht zelf! Er wordt ook gebruikt gemaakt van duidelijke fotografie. De foto's zijn niet heel fancy of chique, maar ze zijn wel heel realistisch. Het is toch altijd fijn als een door jou gemaakt gerecht, ook écht op de foto lijkt!

Het is me ook opgevallen dat er heel veel vegetarische en veganistische recepten in het boek staan. Persoonlijk houd ik wel van een stukje vlees of vis, maar het is zeker handig voor mensen die het moeilijk vinden om een voedzame vegetarische of veganistische maaltijd klaar te maken.

Wat ik zelf ook een groot voordeel vind, is dat alle ingrediënten gewoon bij de supermarkt te koop zijn.

Recepten:

Om eerlijk te zijn dacht ik altijd dat foodbowls of granenbowls een beetje saai waren. Maar na het bereiden van de recepten uit dit boek, ben ik écht een fan geworden. Het is niet alleen lekker, maar eten uit een bowl is ook gewoon heel comfy! Als eerste gerecht had ik de Cobb salade gemaakt. Dit is een salade met quinoa, gebraden kip, eieren, avocado, blauwe kaas en bacon. Het was in één woord heerlijk! En ook heel voedzaam, je zit de hele avond vol. Quinoa bevat geen gluten, dus mensen met een glutenallergie, kunnen dit gerecht ook eten.

Als tweede recept had ik de Caraibische garnalen & ananas salade gemaakt. Deze salade heeft een basis van zilvervliesrijst. Persoonlijk houd ik niet zo van koriander, dus ik heb de koriander vervangen voor bieslook. De ananas maakt de salade lekker fris en de lekkere kruiden van de garnalen zorgen voor een spicy nasmaak. Ook dit gerecht was weer heerlijk en slechts in vijftien minuten klaar! Ook leuk om te maken als je vriendinnen komen eten. Wie wil er met die herfstachtige weer nou niet genieten van een heerlijke zomerse salade?!

Na het lezen van dit boek kan ik met zekerheid zeggen dat Granen Easy een absolute must-have is voor iedereen die opzoek is naar een happy en healthy life. De recepten zijn makkelijk, snel, voedzaam en ook nog heerlijk!

Granen easy

1  2  3  4  5

Bowls zijn tegenwoordig helemaal hip en komen in allerlei verschillende vormen langs, van sushibowls tot Buddha bowls. Een bowl is een kom met daarin een aantal eenvoudige, voedzame ingrediënten bij elkaar. In Granen easy staan 74 recepten voor bowls met granen als voedzame basis, aangevuld met groenten, vlees, vis of vegetarische ingrediënten. Wat dacht je bijvoorbeeld van een bowl met gegrilde perzik en rijst, een makkelijke Mexicaanse zwartebonen-guacamolebowl of een sushibowl met tonijn? Het strak vormgegeven boek geeft op de linkerpagina de (weinige!) ingrediënten en op de rechterpagina het heerlijke eindresultaat.

• De schaduwkoningin - Marianne en Theo Hoogstraaten

• Later als ik groot ben - Marian Keyes

• Het Zijden Huis - Kayte Nunn