Recensie: Van wie hou je RECENSIE

Als Rachel Blum en Andy Landis elkaar voor het eerst ontmoeten, is er meteen een klik. Ze zijn dan nog maar acht jaar oud, maar als lezer weet je: hier vindt een ontmoeting plaats die het leven van deze twee mensen voor altijd zal bepalen. Van wie hou je? zet hiermee direct vol in op de belofte van bijna vierhonderd pagina's levenstragiek en romantisch zwijmelen. Niet zo vreemd voor het nieuwste boek van Jennifer Weiner, bekend van onder meer het verfilmde In haar schoenen (In her shoes met o.a. Cameron Diaz).

Rachel en Andy hebben niets met elkaar gemeen. Rachel komt uit een welgesteld Joods gezin, terwijl Andy als kind van een zwarte vader en een blanke moeder opgroeit in een achterstandswijk. Zijn vader is niet meer in beeld en zijn moeder werkt hard om de eindjes aan elkaar te knopen. Andy vlucht letterlijk voor dit leven en ontdekt zo zijn bijzondere talent voor hardlopen. Rachel wordt juist extra beschermd opgevoed vanwege een aangeboren hartafwijking. Het is na de zoveelste operatie dat ze in het ziekenhuis geïntrigeerd raakt door Andy, die daar zit met een gebroken arm. Als ze elkaar jaren later opnieuw tegenkomen, is meteen duidelijk dat ze voor de rest van hun leven met elkaar verbonden zijn.

In Van wie hou je? volgen we Rachel en Andy gedurende bijna veertig jaar van hun leven. In al die jaren blijven hun levens met elkaar verbonden, ondanks dat ze elkaar geregeld kwijt raken. Altijd komen ze elkaar toevallig opnieuw tegen of zoeken ze de ander weer bewust op. Toch duurt het even voor Van wie hou je? op gang komt. Weiner neemt uitgebreid de tijd haar personages neer te zetten. Misschien iets te uitgebreid; dat het tweetal van elkaar verschilt als dag en nacht is vrij snel duidelijk (en een tikje cliché).

Daarbij zitten er ook heel wat tijdsprongen in het verhaal, waarna het soms lijkt of een heel andere Rachel of Andy ineens het verhaal overneemt. Echt inzicht in wat ze precies drijft, krijg je nooit helemaal. Waarom is Rachel zo'n verwende snob in haar studietijd? En waarom laat Andy haar zomaar in de steek? Is dat allemaal te verklaren door hun achtergrond? Ietwat onbevredigend, helaas.

De hoofdstukken waarin Rachel en Andy los van elkaar hun leven leiden, zijn daarbij niet de meest interessante van het boek. Hoewel Weiner weet hoe ze een verhaal moet vertellen, is ze op haar best als ze de levenspaden van de geliefden met elkaar laat kruisen. Het is misschien geen onvergetelijke en hartverscheurende liefde zoals de voorkant van het boek je wil doen geloven. Maar Rachel en Andy horen duidelijk bij elkaar.

Hun band is hartverwarmend en zelfs de comfortabele sleur die in de loop van de tijd in een relatie kan komen, is in Weiners versie vertederend en herkenbaar. Toch blijft dat grote verschil in achtergrond tussen de twee knagen op de achtergrond. Hoe graag je als lezer ook wilt dat Rachel en Andy een happy end hebben samen, zijn ze niet gewoon té verschillend? Desondanks leest Van wie hou je? heel makkelijk weg, zeker op een donkere herfstavond. Zonder hooggespannen verwachtingen is deze van Jennifer Weiner dan ook goed te genieten.

Van wie hou je?

1  2  3  4  5

Een onvergetelijk verhaal over ware liefde, het echte leven en tweede kansen…

Rachel Blum en Andy Landis zijn acht jaar oud als ze elkaar ontmoeten op de Eerste Hulp van het ziekenhuis. Rachel, door haar aangeboren hartafwijking al een ziekenhuisveteraan, is meteen geïntrigeerd door de jongen die daar helemaal alleen in de wachtkamer zit met een gebroken arm. Hij vertelt haar zijn naam. Zij vertelt hem een verhaal. Als Andy wordt meegenomen door een dokter en Rachel teruggaat naar haar ziekenhuisbed, denken ze dat ze elkaar nooit meer zullen zien.

De twee hebben niets gemeen: Rachel groeit op in een keurige buitenwijk; de populaire en beschermd opgevoede dochter van twee liefhebbende ouders, Andy woont alleen met zijn regelmatig afwezige moeder en heeft een bijzonder talent voor hardlopen. Maar gedurende de dertig jaar die volgen zullen Andy en Rachel elkaar keer op keer ontmoeten – voor altijd verbonden door toeval, geschiedenis en de herinnering aan de eerste keer dat ze elkaar zagen, een nacht die hun beider levensloop ingrijpend veranderde.