Recensie: Bedrog RECENSIE

Bedrog van Abigail Haas is een boek wat meteen de aandacht trekt in de boekhandel. Het boek zelf ziet er vrij normaal uit, maar juist het elastiek rondom het boek valt op. Het elastiek is bedrukt als een politielint en er staat dan ook met grote letters op 'niet betreden Politie'. De uitgever doet hier een slimme zet, want hierdoor zal het boek waarschijnlijk vaker opgepakt worden dan anders.

Chloe kan niet wachten tot het tijd is om te gaan studeren. Ze wil weg uit het dorp, weg van haar saaie leven. De depressie van haar moeder gooit echter roet in het eten en ze besluit haar vertrek een jaar uit te stellen. Ondertussen leert ze Ethan kennen waar ze al snel voor valt. Als ze op een dag bij Ethan thuis is komt zijn broer Oliver binnen. Vanaf dit moment verandert haar leven drastisch en probeert ze ondanks alle geheimen een normaal leven te leiden. Wanneer het lichaam van een van de jongens wordt gevonden, wordt het voor Chloe steeds lastiger om te blijven zwijgen.

Bedrog is geschreven als jeugdthriller en dit is ook te merken doordat de zinnen niet al te lang zijn en het verhaal niet echt diepgang heeft. Toch pakt het verhaal je meteen, dit mede doordat het heden en verleden elkaar afwisselen. Door deze afwisseling krijg je steeds beter een beeld van alles wat er het afgelopen jaar gebeurd is. Voordat het plot echter verklapt wordt keert het boek weer terug in het heden en blijf je lezen omdat je toch wilt weten wat er precies gebeurd is. De afwisseling van tijden wordt duidelijk aangegeven doordat de titel van elk hoofdstuk wordt aangeduid als toen, nu of het einde. Hierdoor is het snel duidelijk in welke tijd het verhaal zich op dat moment bevindt.

Het verhaal lijkt in het begin redelijk voorspelbaar, maar gedurende het boek blijken er toch verschillende gebeurtenissen te zijn die je van tevoren niet verwacht. Hierdoor is het niet de standaard driehoeksverhouding die vaak in young adult boeken voorkomen. Bovendien is Chloe niet zo onschuldig als het begin van het boek doet vermoeden, waardoor het beeld over haar halverwege ineens verandert.

Abigail Haas heeft met bedrog alweer haar tweede jeugdthriller geschreven en past hierdoor toch in het rijtje van Judith Visser en Mel Wallis de Vries. Het boek behandelt een onderwerp waar niet iedere tiener meteen mee te maken krijgt, maar velen zullen zich herkennen in het hoofpersonage die haar vleugels wil uitslaan. Kortom bedrog is een vlotlezende thriller waarvan het plot uiteindelijk niet meteen is wat je voorspelt. Bovendien is het ook voor volwassenen een aardige thriller om even tussendoor te lezen.

Bedrog

1  2  3  4  5

Na de succesvolle jeugdthriller 'Verraad' komt Abigail Haas met het spannende YA-boek 'Bedrog'. Een pageturner voor fans van Abigail Haas, Mel Wallis de Vries en Heleen Vreeswijk. Oliver, Ethan en ik. Daar begon het allemaal mee. Chloe ontmoet Ethan tijdens haar vakantiebaantje. Tegen al haar plannen in valt ze voor hem. Ethan is aardig en zorgzaam. Bij hem voelt ze zich veilig, in tegenstelling tot thuis. Dan ontmoet ze Oliver, Ethans oudere broer. Waar Ethan Chloe op haar gemak stelt, daagt Oliver haar door zijn ongewone vragen voortdurend uit. Chloe doet haar uiterste best om Oliver te ontlopen – hij triggert iets in haar – maar er is geen ontkomen aan. Hun onstuimige relatie houdt ze angstvallig geheim voor Ethan, met verstrekkende gevolgen: een brand, een gewonde en een dode. Én de vraag wie van hen hier schuldig aan is...