Recensie: Super soep RECENSIE

Na de hype rondom smoothies en superfood is het nu tijd voor een nieuwe trend: soepen. Dit boek van Alison Velázquez betoogt dat soep eten niet alleen vult, voedzaam is en goed is voor een slanke lijn. Het heeft volgens haar namelijk ook tal van andere voordelen. Ze voorziet de lezer van maar liefst 77 recepten voor de lente, zomer, herfst, winter en tot slot voor bouillons en consommés.

Het gaat niet alleen om seizoensgebonden ingrediënten die voor de nodige variatie in je dagelijkse maaltijden zorgen. Velásquiz geeft recepten die energie geven, hydrateren, detoxen, je stofwisseling, immuunsysteem en spijsvertering verbeteren of ontstekingsremmend werken. Er zijn zelfs zes soepen die je een beautyboost geven. Wat wil je nog meer?!

Super soep is meer dan alleen een receptenboek. De auteur probeert hiermee een nieuwe eetwijze te introduceren: het soepdieet. Door een bepaalde periode een kuur te volgen, voorzie je jezelf volgens haar op eenvoudige wijze van verse, voedzame voedingsstoffen. Je kunt kiezen uit tien verschillende kuren, variërend in lengte. Soep maken is simpel en met de enorme keuze uit recepten hoopt de auteur gezond eten gemakkelijker te maken.

Een soepdieet zou niet alleen goed zijn voor je lichaam, maar ook voor je geest. In overzichtelijke tabellen somt  Velázquez de voordelen op: een kuur verhoogt je mentale helderheid, zorgt voor een beter humeur, je slaapt er beter door en vermindert cravings en hoofdpijn.

Voordat de recepten aan bod komen, voorziet het boek de lezer van de nodige uitleg. Welke benodigdheden heb je nodig? Hoe bereid je je voor op een kuur? en hoe gaat het koken en pureren in zijn werk? Ook geeft de auteur handige bewaartips. Bij elk recept wordt duidelijk aangegeven wat de bereidingstijd is, hoelang je de betreffende soep kunt bewaren en de voedingswaarde per portie. Hoewel ik zelf niet van plan ben om een kuur te volgen, staan er meer dan genoeg recepten in dit 192 pagina's tellende boek die ik graag ga uitproberen. De aansprekende foto's moedigen zeker aan om de keuken in te duiken. Laat al die voordelen maar komen!

Super Soep

1  2  3  4  5

Soep is de nieuwe smoothie! Na de powerjuices, smoothies en gezonde sappen is soep dé ideale manier om je lichaam te reinigen en je supergoed te voelen.

In 'Super Soep' vind je meer dan 80 heerlijke en gezonde recepten voor dé nieuwe gezondheidstrend van dit jaar. Stap voor stap leer je hoe je een hartige, zoete, voedzame, stimulerende of juist kalmerende soep kunt klaarmaken en bewaren. Tien reinigingsprogramma's van één tot zeven dagen helpen je om gewicht te verliezen, je lichaam te zuiveren of een enorme energieboost te krijgen. De soepen zijn ingedeeld volgens de seizoenen en bij elk recept vind je een overzicht van de voedingswaarde per portie of tips om te variëren. Dankzij de nuttige voorbereidings- en bewaartips hebben ook drukbezette koks geen excuus meer voor een gezonde 'soup-the-go'.