Recensie: Search & Destroy - Hoogverraad RECENSIE

Soldaat Mason Kane is op de vlucht. Tot kort geleden was Kane een gerespecteerd lid van de elite-eenheid Anvil Program: een groep commando's die vanuit de schaduw opereert om gevaarlijke terroristen uit te schakelen. Wanneer kolonel Barnes een onschuldige Afghaanse familie laat vermoorden besluit Mason Kane echter dat het genoeg is, hij wil niet ten koste van alles de macht van de Amerikanen in het Midden-Oosten verlengen.

Door een bevel te negeren verandert Kane van een gewaardeerd lid van de elite-eenheid, in een staatsvijand en hij belandt op de dodenlijst van Amerika. Kane vlucht door Noord-Afrika en probeert zijn naam te zuiveren, terwijl Barnes op gewelddadige manier gewoon doorgaat met het tegengaan van moslimterrorisme. Ook lijkt een hogere macht uit het Witte Huis invloed te hebben op de zoektocht naar Kane en de voortdurende strijd tegen het terrorisme, waardoor Kane een gevaarlijke strijd voert.

Auteur Joshua Hood was soldaat en is uitgezonden geweest naar Irak en Afghanistan. Dat de schrijver ervaring heeft als soldaat is merkbaar. Hood beschrijft wrede, levensechte taferelen, waarbij mensen gemarteld en vermoord worden. Ook zijn kennis van geweren komt duidelijk naar voren en laten duidelijk zien dat de auteur weet waar hij het over heeft.

Hoogverraad zit boordevol actie en het verhaal begint dan ook gelijk met flitsende gevechten die elkaar snel opvolgen. Door al het geweld duurt het even voordat je als lezer weet wie wie is en wie het precies tegen wie opneemt. Het boek zit vol clichés van een actiethriller, bijvoorbeeld gewetenloze en keiharde soldaten die achter elkaar mensen doodschieten. Verder ontbreken ook de helikopters, granaten en kalashnikov's niet. Ook doet de schrijver een poging een romantisch vleugje aan het verhaal toe te voegen door Special Force soldaat Renee Hart in het verhaal te brengen. Zij staat Kane bij in zijn zoektocht naar gerechtigheid en vertolkt de stoere vrouw die in elk actieverhaal een plekje krijgt.

Een origineel aspect van dit boek is dat Kane het niet opneemt tegen 'bad guys' uit andere landen, maar dat hij het moet opnemen tegen landgenoten. De hoeveelheid actie gaat op begeven moment een beetje vervelen, maar het plot is sterk door de originele invalshoek dat Kane het opneemt tegen mede-Amerikanen en dat maakt deze militaire thriller voor de liefhebber een prima boek om te lezen.

Hoogverraad is het eerste deel van een serie over Mason Kane, de Search & Destroy serie. Dit eerste deel is spannend en heeft een open eind, waardoor je kunt uitkijken naar een vervolg. In Amerika is deel 3 al verschenen, dus liefhebbers van de militaire thriller kunnen in de toekomst nog meer genieten van de belevenissen van Mason Kane.

Search & Destroy 1 - Hoogverraad

1  2  3  4  5

Hoogverraad is een keiharde militaire thriller, geschreven door een voormalig lid van de 82nd Airborne Division. Gebaseerd op de werkelijkheid.

Eerste deel in de serie Search & Destroy

Mason Kane was een loyale soldaat en trots om lid te zijn van de clandestiene elite-eenheid Anvil Program: een groep black-ops-commando's die vanuit de schaduw opereren. Geen missie is te moeilijk of te gevaarlijk voor deze doorgewinterde strijders. Er is geen plek op de wereld waar ze niet met chirurgische precisie en zonder een spoor na te laten, dood en verderf kunnen zaaien onder terroristen. Maar de dag dat Kanes commandant een onschuldige Afghaanse familie liet vermoorden - als onderdeel van een verknipt plan om de bemoeienis van de VS in het Midden-Oosten te verlengen - keerde hij hun de rug toe.

Door dit misdadige bevel te weigeren wordt Kane het doelwit van zijn voormalige team en heeft hij geen enkele andere keuze dan te vluchten. Plotseling moet hij zich zien te redden tegen de best getrainde soldaten ter wereld. Vertrouwend op zijn unieke survival skills en de hulp van geheim agente Renee Hart, moet Kane zijn belangrijkste missie tot nu toe volbrengen: de samenzwering aan het licht brengen.