Recensie: Dans met mij RECENSIE

Dans met mij (The horse dancer) gaat over de 14-jarige Sarah die wordt opgevoed door haar strenge en gedisciplineerde opa. Hun levens staan in het teken van paarden en Sarah is dan ook elke dag in een aftandse manege onder het spoor te vinden; een klein stukje paradijs in het drukke en ongure stuk van Londen waar ze woont.

Ergens anders in de stad ploetert jeugdrecht advocaat Natascha met haar functie, ambities en stukgelopen huwelijk. Als haar toekomstige ex-man Mac opduikt na een jaar afwezigheid en een deel van het huis claimt, weet ze geen raad met zichzelf. Door een speling van het lot ontmoeten Sarah en Natascha elkaar en als Sarah's opa ernstig ziek wordt, biedt Natascha Sarah de illusie van een thuis in een gebroken huwelijk. Maar welk geheim draagt Sarah met zich mee en hoe kan Natascha haar leven op de rit houden als alles ze nergens meer grip op lijkt te hebben?

Jojo Moyes schreef Dans met mij al in 2009 maar pas dit jaar heeft uitgeverij de Fontein besloten om het boek in het Nederlands uit te geven. Dit uiteraard na de grote successen van 'Voor jou' en 'Een leven na jou' welke Jojo Moyes hebben voorgesteld aan het grote publiek en haar schrijfcarrière een mega boost hebben gegeven. En daarom zijn de verwachtingen dan ook hoog; Jojo Moyes staat bekend om haar prachtige vertellingen, sprekende personages en roerende onderwerpen.

In Dans met mij staat de wereld van de dressuur in het middelpunt van Sarah's leven en het is goed te merken dat de schrijfster zich heeft ingelezen om alle termen juist te formuleren. Regelmatig wekt het nieuwsgierigheid om meer te weten over de inhoud van Sarah's passie.

De schrijfstijl van Jojo Moyes is beeldend en meeslepend, één van de redenen waarom haar boeken zo geliefd zijn. Maar ondanks dat kost het me toch moeite om echt in het verhaal te komen. Hoewel de personages één voor één sympathiek zijn, is het lastig om me te identificeren met één van hen waardoor het verhaal op een afstand blijft. En als je dan beseft dat je nog bijna 500 pagina's moet, wordt het bijna een opgave.

Hoewel Sarah in het verhaal pas 14 is, lijk je dit af en toe te vergeten door de gebeurtenissen en keuzes die ze maakt. Het wordt lastig om voor te stellen dat dit werkelijk zo zou lopen waardoor ik een beetje sceptisch wordt. Sarah's keuzes, Natascha's afstandelijkheid en Mac's neutrale rol maken het lastig om me emotioneel aan het verhaal te hechten waardoor het verhaal op de oppervlakte blijft.

De meeste gebeurtenissen in het boek zijn redelijk voorspelbaar en juist dáár maakt de paardenwereld weer een klein verschil; het is origineel. Naar het einde toe, wordt het lezen gemakkelijker en de laatste bladzijdes van Sarah's avontuur lezen eindelijk lekker door in afwachting van de afloop.  Hoewel sommige lezers beweren tranen te moeten wegpinken bij dit boek, blijft het hier bij het lezen droog en is het stiekem ook een opluchting als ik hem eindelijk kan dichtslaan.

Dans met mij is een verhaal over passie, liefde en ambities. Het is met momenten ontroerend en meeslepend maar ook soms wat langdradig en aan de oppervlakte. Hoewel Jojo Moyes hoog op onze ranking blijft staan, zal Dans met mij nooit in de top verschijnen.

Dans met mij

1  2  3  4  5

ojo Moyes, auteur van de bestseller 'Voor jou' (verfilmd als 'Me Before You' met in de hoofdrollen Emilia Clarke (Game of Thrones) en Sam Claflin (The Hunger Games) schreef met 'Dans met mij' opnieuw een prachtige en ontroerende roman.

In een vergeten hoekje van Londen leert de 14-jarige Sarah op haar geliefde paard Boo te rijden alsof zij samen dansen. Hun leermeester is Sarahs opa Henri, die zelf heeft gestudeerd aan Le Cadre Noir, een van de meest prestigieuze rijscholen in Frankrijk. Hij hoopt dat het Sarah een kans in het leven zal geven. Maar als het noodlot toeslaat staat Sarah er weer alleen voor.

Natasha is advocate Jeugdrecht en raakt vaak te nauw be betrokken bij haar zaken. Ze leeft gescheiden van haar bijna ex-man Mac, maar nu komt hij tijdelijk weer wonen in het huis dat nog van hen beiden is. Als ze bij toeval Sarah ontmoet en haar een helpende hand biedt, zet dit haar leven pas echt op z'n kop.