Recensie: Moordvrienden RECENSIE

'Een zilverkleurige BMW schoot op een paar centimeter afstand langs hen heen. De bestuurder toeterde en wees op zijn voorhoofd. 'Rustig maar', zei Pia. Sander haalde diep adem. 'Ik ben eigenlijk niet zo gevoelig', zei hij vervolgens, 'maar dat werd me toch even te veel.' 'Daar kan ik in komen.' Pia knikte begrijpend. 'Wie is die man?' 'Hans-Ulrich Pauly. Laten we naar mijn kantoor gaan, dan vertel ik u er meer over.'

In de Opel-dierentuin wordt eerst een menselijke hand gevonden en later ook een onderbeen. Deze ledematen blijken van Hans-Ulrich Pauly te zijn. De rest van zijn lichaam wordt gevonden in het weiland naast de dierentuin. Pauly was erg geliefd bij zijn leerlingen die hem hielpen met zijn protest tegen de B8 die dwars door een natuurgebied aangelegd zal worden. Maar door dit protest jaagt hij ook erg veel mensen tegen zich in het harnas. Zou de moordenaar hiertussen zitten?

Pia Kirchhoff en Olivier von Bodenstein gaan dit samen met hun team uitzoeken. Alles wordt nog ingewikkelder als één van Pauly's leerlingen, een paar dagen na de moord op Pauly, dood gevonden wordt. Hebben deze zaken met elkaar te maken? Zullen er nog meer mensen vermoord worden? Of wordt de moordenaar op tijd gepakt?

De gedachtegangen van de rechercheurs, over wie de dader zou kunnen zijn, worden heel beperkt beschreven door Nele Neuhaus. Wel worden de verhoren en dialogen met verdachten en slachtoffers nauwkeurig uitgewerkt. Dit zorgt ervoor dat de lezer zijn eigen gedachten hierover de vrije loop kan laten gaan. Je gaat zelf meer nadenken over hoe de vork in de steel zou kunnen zitten en hierdoor zijn de wendingen die het verhaal neemt des te verrassender!

In Moordvrienden worden erg veel personages, en dus mogelijke verdachten, geïntroduceerd. Je moet wel een erg goed geheugen hebben om alle personages en hun verhaal te onthouden. Dit is wel echt nodig om verbanden te leggen tussen de verschillende personages en gebeurtenissen om te ontdekken wie de dader is. Nele Neuhaus geeft erg veel mogelijkheid aan de lezer om de mysteries zelf te ontrafelen en stuurt je geregeld de verkeerde richting op.

Naast de moorden, kom je ook steeds meer te weten over de privélevens van Pia Kirchhoff en Olivier von Bodenstein. Verschillende gebeurtenissen uit het verleden en heden komen aan bod, waardoor je hen leert kennen. Bodenstein heeft naast zijn drukke baan ook nog een groot gezin. Met zijn huwelijk lijkt het niet de goede kant op te gaan als zijn vrouw opeens tegen hem uitvalt. Je vraagt je af of zijn huwelijk het onderzoek zal overleven.

Er wordt een interessante draai aan het verhaal gegeven doordat het privéleven van Pia en het onderzoek door elkaar gaan lopen. Pia heeft een getraumatiseerd verleden en wordt hier weer mee geconfronteerd tijdens het onderzoek. Ze bouwt daarnaast een relatie op met de directeur van de dierentuin, Sander, en met Lukas die daar stage loopt. Dit roept verschillende vragen op. Zijn Lukas en Sander wel te vertrouwen? Voeren zij iets in hun schild? Of hebben zij oprecht interesse in haar?

In het verhaal zitten veel verrassende elementen, waardoor het lezen van Moordvrienden boeiend is van het begin tot het einde. Er blijken bijvoorbeeld vriendschappen te bestaan die je zeker niet zag aankomen en veel verklaringen van personages waren complete onzin. Nele Neuhaus weet de aandacht van de lezer hierdoor goed vast te houden.

Moordvrienden is een goed geschreven, mooi opgebouwde en doordachte thriller. Er komt zo veel meer bij de moorden kijken dan je als lezer verwacht. Het plot van het verhaal bestaat uit veel moeilijke plannen en verbanden. Af en toe is het verhaal hierdoor een beetje ingewikkeld. Maar het zorgt er ook wel weer voor dat je elke keer versteld staat en in verwarring wordt achtergelaten. Je wordt ook steeds nieuwsgieriger naar wie de dader kan zijn, waardoor de spanning blijft stijgen.

Als ik een woord zou moeten kiezen om Moordvrienden te omschrijven dan is misleiding zeker het ideale woord. Het verhaal draait om belangenverstrengeling, macht, wraak, manipulatie en verraad.  Niets in Moordvrienden is wat het lijkt. Het is dan ook een echte aanrader voor degenen die van een lekker spannend boek houden waarbij je getriggerd wordt om zelf na te denken!

Moordvrienden

1  2  3  4  5

Een gruwelijke vondst in de dierentuin in de Taunus: in het olifantenverblijf ligt een menselijke hand. Rechercheur Oliver von Bodenstein en zijn collega Pia Kirchhoff vinden het bijbehorende lijk in een weiland tegenover de dierentuin. Het slachtoffer was docent en een charismatische milieuactivist, die door zijn leerlingen op handen werd gedragen – en door de gegoede burgers van de stad intens werd gehaat. Intens genoeg om hem te vermoorden?