Recensie: De virus code RECENSIE

De Virus Code is prequel nr. 2, na De Moordopdracht. In De  Moordopdracht beschreef James Dashner wat er fout ging met de mensheid , nadat de zonnevlammen, de Flare, de wereld van vroeger vernietigden.

In De Virus Code, komen we er achter hoe Thomas en de andere Laarders in het labyrint terecht zijn gekomen. De Virus Code beschrijft de levens van Thomas, Teresa, Minho en Newt, voor de tijd in het Labyrint.

Het beschrijft  de Vuring, een muterend virus dat een groot deel van de mensheid uitroeide. En toen kwam WICKED, op zoek naar een oplossing. En die vonden ze in één uitverkoren jongen. Zijn naam was Thomas. Thomas bouwde een labyrint. Er zijn geheimen. Er zijn leugens. Dit is het verhaal van Thomas, en hoe hij een labyrint bouwde dat alleen hij weer zou kunnen afbreken.

Het boek is geschreven vanuit het oogpunt van verschillende personages. Je leest welke trainingen de kinderen allemaal ondergaan en je komt nu ook te weten, dat ze elkaar allemaal al kenden en onderlinge relaties hadden met elkaar, voordat hun geheugens werden gewist en ze in De Laar terecht kwamen.

James Dashner heeft zelf gezegd, dat hij erg beïnvloed is door het boek The Shining van Stephen King en eigenlijk nog meer door de film. In die film draait een vader helemaal door en hij achtervolgt zijn zoon buiten door een besneeuwd labyrint. De proloog begint met het verhaal van Newt en dat het sneeuwde op de dag dat zijn ouders vermoord werden. De mensen die besmet zijn met de Vuring, worden net zo gek en manisch moordlustig als Johnny in The Shining.

Ook het boek Lord of the Flies had veel invloed op James Dashner. Dat boek laat zien wat er gebeurt als jonge kinderen moeten overleven op een klein onbewoond eiland. De machtsverhoudingen, maar ook de wreedheden, die naar voren komen, omdat zulke dingen nu eenmaal in de menselijke aard liggen. Dit gegeven intrigeert James Dashner enorm en daarom is hij met de Labyrint Renner Reeks gekomen.

De Labyrint Renner trilogie zijn fantastische boeken, maar ze lieten de lezer achter met diverse vragen. De prequel boeken geven nu antwoord op deze vragen. Hoe heeft WICKED de groep van Laarders gevonden? Wie zijn eigenlijk de mensen van Groep B? En aan welke kant staan Thomas en Teresa nu eigenlijk echt? De epiloog is geschreven vanuit het oogpunt van Teresa en het verhaal eindigt op het moment dat Thomas in de Box gaat op weg naar De Laar.

Dashner is geen schrijver die het de lezer makkelijk maakt. Zijn schrijfstijl vereist dat je je aandacht erbij houdt, maar zijn verhalen zijn erg spannend en intrigerend, dus dan blijf je wel alert. Je wordt vaak echt boos als je het boek leest en de adrenaline komt naar boven. Het is ongelooflijk bizar om te lezen hoe alles tot stand is gekomen, maar het is bovenal best realistisch. James Dashner beschrijft het in De Virus Code op zo’n logische manier dat de lezer zich kan voorstellen dat zoiets echt zou kunnen gebeuren. De kracht van het boek ligt bij de wijze waarop Dashner de langzame aftakeling van de mensheid beschrijft. Dat is echt eng.

Als je de reeks al spannend en goed vindt en je wilt antwoord op je vragen, lees dan ook de prequel en vooral dit tweede boek De Virus Code. Ik vind het wederom een aanrader.

De Labyrintrenner Prequel 2 - De viruscode

1  2  3  4  5

De Laarders zijn terug!
    In De viruscode kom je er achter hoe Thomas en de andere Laarders in het labyrint terecht zijn gekomen. Al je favoriete personages zijn terug: Thomas, Teresa, Minho, Newt… De viruscode is een razendspannende prequel, die echte fans van de Labyrintrenner echt niet morgen missen!