Recensie: De vrouw des huizes RECENSIE

Ooit was Sophie Menzies een welgestelde dochter met een goed toekomstperspectief. Maar door verkeerde keuzes van haar vader en de Onafhankelijkheidsoorlog zit Sophie financieel aan de grond en is haar toekomst onzeker.

Na de Onafhankelijkheidsoorlog komt Sophie's buurman, generaal Seamus Ogilvy, met zijn dochter terug naar zijn landgoed Tall Acre. Als weduwnaar is hij op zoek naar een vrouw en een moeder voor zijn dochter Lily Cate. Vanwege de goede band van Sophie en zijn dochter doet Seamus Sophie een aanzoek. Het lijkt allemaal te mooi om waar te zijn. Al snel wordt het gezin dan ook op de proef gesteld als er een vrouw uit het verleden van Seamus het prille geluk komt verstoren.

De vrouw des huizes is goed opgebouwd en wordt verteld vanuit de perspectieven van Sophie en Seamus. Deze twee hoofdpersonen zijn sterk uitgewerkt en wekken sympathie op. Sophie is door wat ze heeft meegemaakt een sterke en onafhankelijke vrouw geworden met een duidelijke mening, maar verlangt uiteindelijk toch naar een gezin. Seamus is in eerste instantie wat stug maar wordt toch aangetrokken door Sophie.

Schrijfster Laura Frantz, bekend van onder andere De pioniersdochter en de serie 'De Ballantyne Kronieken', weet in deze historische roman de tijd na de Onafhankelijkheidsoorlog realistisch te schetsen en tot leven te brengen. Het liefdesverhaal speelt zich af op het grote en prachtige landgoed Tall Acre. Uitvoerig beschrijft de schrijfster het huis met een mooie salon, rijk versierde slaapkamers, de bijgebouwen en de uitgestrekte akkers eromheen. Door dit boek beleef je als lezer hoe het leven op zo'n landgoed eraan toe ging en wat daar allemaal bij kwam kijken.

De vrouw des huizes blijft van begin tot eind boeiend door de geheimen die aan de oppervlakte komen. Soms lijkt alles goed te gaan, maar dan gebeuren er dingen waardoor er weer van alles opgeschud wordt. Als lezer word je meegenomen in de geheimen, dit zorgt ervoor dat er continu spanning in het boek zit. Het slot van het boek is voorspelbaar, maar dit past bij het genre en is niet storend.

De schrijfster is er goed in geslaagd je als lezer mee te nemen naar Amerika in de periode na de Onafhankelijkheidsoorlog. Sophie en Seamus zijn interessante personages en door de geheimen in hun leven is deze historische roman een heerlijk boek voor wat uurtjes ontspanning.

De vrouw des huizes

1  2  3  4  5

In de historische roman 'De vrouw des huizes' van Laura Frantz loopt een verstandshuwelijk uit de hand.

1783. Tot vreugde van Sophie Menzies, die financieel aan de grond zit, is de Amerikaanse Revolutie eindelijk voorbij. Als haar buurman generaal Seamus Ogilvy terugkeert naar Tall Acre, hoopt ze dat er betere tijden zullen aanbreken. De generaal is nu weduwnaar en naarstig op zoek naar een moeder voor zijn dochtertje. Gezien haar situatie, stemt Sophie in met Seamus' huwelijksaanzoek en voor even lijkt dat de beste oplossing voor allebei. Maar als, zonder waarschuwing, een vrouw opduikt die een geschiedenis met de generaal heeft, wordt het geluk van de kersverse familie sterk op de proef gesteld. Wie is nu de rechtmatige vrouw des huizes?

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk