Recensie: De wilde heks – De wraak van Chimeara RECENSIE

Clara is een wilde heks, met magische krachten die niet iedereen heeft. Ze weet dit sinds ze in het eerste deel is gekrabd door een zwarte kater, die vervolgens haar bloed heeft opgelikt. Er is een school voor wilde heksen, maar Clara wordt opgeleid door haar tante Isa, die ook een wilde heks is. De ouders van Clara zijn dit niet.

In 'De wilde heks – De wraak van Chimeara' is er 'iets' in Clara gekropen, wat haar gevaarlijk maakt voor haar omgeving. Het 'iets' maakt dat Clara wildreizen maakt. Ze zit dan als het ware in het lichaam van een ander, meestal een dier, en gedraagt zich ook als dat dier. Tijdens die wildreizen komt ze op vreemde plekken, op een dode plek in een bos bijvoorbeeld waar alles wat er komt dood neervalt. Hoe kan dat?

Maar ze doet ook andere vreemde dingen. Zo denkt ze een keer dat ze een roofvogel is die een eekhoorn heeft gevangen en valt met een klasgenoot van de fietsenstalling op het schoolplein ...

Het 'iets' blijkt verbonden te zijn met hongerlijder te zijn en maakt ook dat Clara voortdurend honger heeft. Ze eet aan een stuk door en wil op een gegeven moment zelfs de pasgeboren dasjes opeten, die bij haar tante verblijven. Na enig puzzelwerk samen met Kahla, een andere wilde heks in opleiding, blijkt het spoor naar Chimeara te leiden, Clara's doodsvijand.

'De wilde heks – De wraak van Chimeara' is een beetje een duister boek. Het is koud en donker, het weer is slecht en daar waar Clara komt op de momenten, dat het 'iets' bezit van haar neemt, is het niet prettig. Toch is het verhaal niet eng, wel spannend. Want de wereld van de wilde heksen bestaat naast onze wereld en als je nog niet zo'n ervaren wilde heks bent, zoals Clara, is het lastig daar je weg te vinden. Er zijn allemaal gevaren onderweg en mensen die weinig goeds in de zin hebben.

Magie is niet voor watjes! En bijvoorbeeld de hongerlijder, maar ook de wederkomer (iemand die dood is en probeert weer tot leven te komen) zijn behoorlijk spannende concepten. Het tempo van het verhaal ligt gelukkig hoog en maakt het moeilijk het boek neer te leggen. Te spannende stukken zijn dan ook wel snel voorbij.

Dieren en de liefde van alle personen in het boek voor dieren spelen een belangrijke rol. Kat, de zwarte kat is de wilde vriend van Clara en is heel belangrijk voor haar. Hij is haar gids in de wereld van de wilde heksen. Hun liefde is wederzijds en in 'De wraak van Chimeara' doet Kat zo zijn best om Clara te helpen en ondersteunen dat dat bijna zijn eigen leven kost.

Clara is een heel positief meisje dat altijd probeert het positieve in anderen te zien. Zelfs als dat Chimeara is die er eigenlijk op uit is dat Clara hun confrontatie niet overleeft.

'De wilde heks – De wraak van Chimeara' is het derde deel van een serie en de publicatie van deel vier is gepland voor begin 2017. Het derde deel zou los gelezen kunnen worden. Er wordt echter voorin het boek niet teruggeblikt op de twee eerste delen en de uitleg over bepaalde zaken is nogal mondjesmaat. Ik zou daarom toch adviseren eerst de voorgaande delen te lezen. Het boek leest vlot en is aan te raden voor alle kinderen, waarschijnlijk met name meisjes, die van fantasy, dieren en avontuur houden.

De wilde heks 3 - De wraak van Chimaera

1  2  3  4  5

Derde deel in de magische reeks
    Het leven van Kat, Clara's wilde vriend, hangt aan een draad die zo dun is als spinrag. Als Clara hem wil redden, moet ze een spoor volgen dat haar recht in de klauwen van haar doodsvijand Chimaera leidt. Zal ze slagen in haar opzet? De wraak van Chimaera is het derde deel in de reeks over Clara, over haar liefde voor dieren en haar strijd om te overleven in een wereld waar magie allesbehalve kinderspel is.